Tukari - varalla
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa

+5
awa
Keväin
possu
Kyllästynyt
Sien..
9 posters

Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Kuinka toimia siunaustilaisuudessa

Viesti  Sien.. Pe Syys 11, 2009 4:01 am

Minulla on lauantaina miehen siunaustiliausuus.

Adressin olen ostanut.

Missä tilanteessa adressi luovutetaan ja kenelle.

Olisivatko ehkä miehen tyttäret oikea osoite.

Siunaustilaisuudessa on vain uurna.
Sien..
Sien..

Viestien lukumäärä : 211
Join date : 21.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Adressista

Viesti  Kyllästynyt Pe Syys 11, 2009 4:10 am

Paikalla olijat eivät yleensä käytä adresseja vaan sellaisen lähettävät vain ne jotka eivät itse pääse paikalle.

Kyllästynyt

Viestien lukumäärä : 402
Join date : 26.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Vs: Kuinka toimia siunaustilaisuudessa

Viesti  possu Pe Syys 11, 2009 4:14 am

En todella tiedä, mutta eikö yleensä addressit kerätä nippuun ja ne luetaan jossain vaiheessa ääneen muistotilaisuudessa? Niitä addresseja voi sitten kierrättää eri tahoilla, sinulla, tyttärillä, vanhemmilla jne. parempaa tutustumista varten myöhemmin. Ainakin minulla on isäni muistoaddressit nyt kaapissani, kun äiti ne joskus toi.
possu
possu

Viestien lukumäärä : 430
Join date : 09.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Adressi II

Viesti  Kyllästynyt Pe Syys 11, 2009 4:19 am

possu kirjoitti:En todella tiedä, mutta eikö yleensä addressit kerätä nippuun ja ne luetaan jossain vaiheessa ääneen muistotilaisuudessa? Niitä addresseja voi sitten kierrättää eri tahoilla, sinulla, tyttärillä, vanhemmilla jne. parempaa tutustumista varten myöhemmin. Ainakin minulla on isäni muistoaddressit nyt kaapissani, kun äiti ne joskus toi.

Kyllä, mutta adressin lähettävät vain ne jotka eivät itse pääse paikalle.

Ja yleensä ne jotka tulevat paikalle, laskevat kukkansa ja lukevat muistosanansa itse.

Joskus hautajaiskutsussa on merkintä siitä, ettei tilaisuuteen ole tarkoitus tuoda kukkia, mutta hyvin harvinaisia tuollaiset kukattomat siunaustilaisuudet ovat.

Kyllästynyt

Viestien lukumäärä : 402
Join date : 26.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Vs: Kuinka toimia siunaustilaisuudessa

Viesti  Keväin Pe Syys 11, 2009 4:20 am

Niissä hautajaisissa, joissa olen ollut mukana, adressit on olleet esillä jollakin (erillisellä) pöydällä siunaustilaisuuden jälkeisessä muistotilaisuudessa, jossa ne on sitten jossain vaiheessa luettu. Adresseja ei kaiketi lueta siunaustilaisuudessa, vaan siellä lasketaan kukkia arkulle (kukkalaitteen suuruus ja kalleus on jokaisen omassa harkinnassa - mielestäni yksikin kukka riittää, jos siltä tuntuu). Arkkuhan sitten myöhemmin yleensä tuhkataan ja pannaan uurnaan. Uurnaa ei enää uudestaan siunata, vaan se lasketaan hautaan tai tuhka levitetään johonkin tiettyyn paikkaan tms.

Keväin

Viestien lukumäärä : 15
Join date : 16.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Adressi III

Viesti  Kyllästynyt Pe Syys 11, 2009 4:24 am

Keväin kirjoitti:Niissä hautajaisissa, joissa olen ollut mukana, adressit on olleet esillä jollakin (erillisellä) pöydällä siunaustilaisuuden jälkeisessä muistotilaisuudessa, jossa ne on sitten jossain vaiheessa luettu. Adresseja ei kaiketi lueta siunaustilaisuudessa, vaan siellä lasketaan kukkia arkulle (kukkalaitteen suuruus ja kalleus on jokaisen omassa harkinnassa - mielestäni yksikin kukka riittää, jos siltä tuntuu). Arkkuhan sitten myöhemmin yleensä tuhkataan ja pannaan uurnaan. Uurnaa ei enää uudestaan siunata, vaan se lasketaan hautaan tai tuhka levitetään johonkin tiettyyn paikkaan tms.

Totta, adressit yleensä luetaan siunaustilaisuuden jälkeen pidettävässä muistotilaisuudessa.

En ole koskaan nähnyt, että paikalle saapunut hautajaisvieras toisi adressin.

Kyllästynyt

Viestien lukumäärä : 402
Join date : 26.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Vs: Kuinka toimia siunaustilaisuudessa

Viesti  Keväin Pe Syys 11, 2009 4:34 am

Kyllästynyt kirjoittaa:

"En ole koskaan nähnyt, että paikalle saapunut hautajaisvieras toisi adressin."[/code]

Kertahan se olisi ensimmäinenkin. Hautajaisiin ja muistotilaisuuksiin liittyy paljon rituaaleja, jotka tuo turvaa ja helpotusta surijoille. Toisaalta, jos on adressin hankkinut, ja menee sen kanssa muistotilaisuuteen, niin tuskin siitä kukaan pahastuu. Sellaista tuskin kukaan edes huomaa, jos käy sen adressinsa jättämässä sinne pöydälle.

Keväin

Viestien lukumäärä : 15
Join date : 16.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Adressi IV

Viesti  Kyllästynyt Pe Syys 11, 2009 4:49 am

Keväin kirjoitti:Kyllästynyt kirjoittaa:

"En ole koskaan nähnyt, että paikalle saapunut hautajaisvieras toisi adressin."[/code]

Kertahan se olisi ensimmäinenkin. Hautajaisiin ja muistotilaisuuksiin liittyy paljon rituaaleja, jotka tuo turvaa ja helpotusta surijoille. Toisaalta, jos on adressin hankkinut, ja menee sen kanssa muistotilaisuuteen, niin tuskin siitä kukaan pahastuu. Sellaista tuskin kukaan edes huomaa, jos käy sen adressinsa jättämässä sinne pöydälle.

Ei, mutta adressin viejä voi itse tuntea olonsa oudoksi.

Lisäksi on usein tapana, että kukkia laskettaessa ihmiset pälyilevät kenen vuoro kulloinkin on kukkansa viedä ja paikalla oleva, mutta kukaton henkilö voi erehdyttää muita luulemaan, että tämä ei ole vielä kukkiaan vienyt.

En tiedä muista, mutta itsestäni tuntuisi kiusalliselta laskea adressi arkulle.

Kukaan ei toki kiellä, mutta ymmärsin niin että Sien kysyi neuvoja siksi koska ei tiedä miten asiat yleensä on tapana tehdä.

Kyllästynyt

Viestien lukumäärä : 402
Join date : 26.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Vs: Kuinka toimia siunaustilaisuudessa

Viesti  possu Pe Syys 11, 2009 6:03 am

Eipä kai kukaan sitä addressia sinne arkulle ole neuvonut laskemaankaan? Outo ajatus.
possu
possu

Viestien lukumäärä : 430
Join date : 09.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Vs: Kuinka toimia siunaustilaisuudessa

Viesti  awa Pe Syys 11, 2009 6:11 am

hei!

mummuni haudattiin jo 6 vuotta sitten.kirkossa oli kaunis tilaisuus.arkku laskettiin maahan ja jokainen vuorolaan laski kukkaseppeleen arkun päälle ja lausui jotain pientä

juhlatalolla sitten luettiin adressitä
awa
awa

Viestien lukumäärä : 99
Join date : 19.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Vs: Kuinka toimia siunaustilaisuudessa

Viesti  Helmis Pe Syys 11, 2009 2:07 pm

Sien, voisitko kysyä miehen tyttäreltä (tai siis siunaustilaisuuden järjestäjältä), miten on ajateltu kukkatervehdysten osalta, kun siunattavana on vain se uurna?

Yleensähän on niin, kuin Kyllästynyt sanoo, että siunaustilaisuuteen saapuvat tuovat kukkalaitteen (pienikin käy) ja adressin lähettävät sellaiset, jotka eivät paikalle syystä tai toisesta pääse. Adresseja ei siis varsinaisesti anneta kenellekään, vaan ne toimitetaan muistotilaisuudessa siihen tarkoitukseen varatulle pöydälle myöhemmin luettaviksi. Ja voi tosiaan olla sinulle hieman kiusallista olla itse paikalla, kun ne luetaan, kun muut adressit tulevat poissaolevilta.

Kukkatervehdykset viedään järjestyksessä lähimmistä kaukaisempiin. Voisit varmaan kysyä "omaa paikkaasi" samalla, kun selvität kukka-asiaa. Mitään ei ole pakko sanoa, kun kukat vie; riittää kun seisoo hetken hiljaa uurnan edessä ja pois tullessaan nyökkää osanottonsa lähiomaisille.


Viimeinen muokkaaja, Helmis pvm Pe Syys 11, 2009 6:24 pm, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : ylimääräiset deet pois adresseista)
Helmis
Helmis

Viestien lukumäärä : 48
Join date : 09.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Vs: Kuinka toimia siunaustilaisuudessa

Viesti  HeppuHej Pe Syys 11, 2009 2:25 pm

Käytäntöjä on ilmeisesti erilaisia paikkakunnasta riippuen. Olen kyllä nähnyt addresseja vietävän muistotilaisuuteen ja sen voi antaa jollekin lähiomaiselle. (Lienevätkö sitten jonkun muun henkilön, joka ei päässyt paikalle lähettämiä)

http://keskustelu.suomi24.fi/node/1305668
HeppuHej
HeppuHej

Viestien lukumäärä : 143
Join date : 01.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty adressi V

Viesti  Kyllästynyt Pe Syys 11, 2009 2:34 pm

HeppuHej kirjoitti:Käytäntöjä on ilmeisesti erilaisia paikkakunnasta riippuen. Olen kyllä nähnyt addresseja vietävän muistotilaisuuteen ja sen voi antaa jollekin lähiomaiselle. (Lienevätkö sitten jonkun muun henkilön, joka ei päässyt paikalle lähettämiä)

http://keskustelu.suomi24.fi/node/1305668

Olen itsekin vienyt adressin (huom. yhdellä d:llä!) siunaustilaisuuteen, mutta kyse on aina ollut jonkun toisen, sellaisen joka ei itse paikalle pääse, lähettämästä adressista.

Arkulla ei tosiaankaan ole pakko puhua mitään ja yksikin kukka riittää - voi olla tyylikkäämpikin kuin monenkirjavat jättiläisvihdat joita joskus näkee.


Viimeinen muokkaaja, Kyllästynyt pvm Pe Syys 11, 2009 3:55 pm, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Korjattu Urpon huomaama typo)

Kyllästynyt

Viestien lukumäärä : 402
Join date : 26.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Seppeleet eivät enää muodissa

Viesti  Pertti Luukkonen Pe Syys 11, 2009 2:36 pm

---
Pertti Luukkonen
Pertti Luukkonen

Viestien lukumäärä : 326
Join date : 26.08.2009
Paikkakunta : Helsinki

http://granum.uta.fi/granum/index.php?kustantaja_id=241

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Seppeleistä

Viesti  Kyllästynyt Pe Syys 11, 2009 2:41 pm

Pertti Luukkonen kirjoitti:---

Paitsi valtion järjestämissä hautajaisissa ja virallisissa seppeleenlaskutilaisuuksissa. Niissä seppeleet ovat edelleen "muodissa".

Kyllästynyt

Viestien lukumäärä : 402
Join date : 26.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Vs: Kuinka toimia siunaustilaisuudessa

Viesti  Urpo Pe Syys 11, 2009 3:44 pm

Muistan vieneeni adressin(huom. yhdellä i:llä!) mukanani. Olin tosin silloin järjestön edustaja. Annoin adressin vainajan tyttärelle.

Urpo
Urpo
Urpo

Viestien lukumäärä : 65
Join date : 14.08.2009
Ikä : 76

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Adressi VI

Viesti  Kyllästynyt Pe Syys 11, 2009 3:58 pm

Urpo kirjoitti:Muistan vieneeni adressin(huom. yhdellä i:llä!) mukanani...

Kiitos tarkkaavaisuudestasi. Korjasin.

Olisit voinut myös laskea järjestösi puolesta kukat/kukan. Yleensä adressin lähettävät vain ne jotka eivät itse paikalle saavu.

Kyllästynyt

Viestien lukumäärä : 402
Join date : 26.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuinka toimia siunaustilaisuudessa Empty Vs: Kuinka toimia siunaustilaisuudessa

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa