Tukari - varalla
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Lääkkeet Ad/hd:seen..

2 posters

Siirry alas

Lääkkeet Ad/hd:seen.. Empty Vs: Lääkkeet Ad/hd:seen..

Viesti  possu Pe Elo 14, 2009 10:53 am

Siis minulle sanottiin psyk polilta, että he eivät määrää lainkaan adhd:hen lääkkeitä ja mitä olen kuullut, näkyvät määräävän mielialalääkkeitä kaikille adhd:ille keitä minä tunnen. Minulta on neurologi kieltänyt tavallisten mielialalääkkeiden käytön, voimakkaiden sivuoireiden vuoksi, eikä toivottua vaikutustakaan ole lainkaan.

Itse sain adhd:ille sopivan mielialalääkityksen meilahden neuropsykiatriselta osastolta, sen nimi on strattera.

Sinne neuropsykiatriselle päädyin, kun psyk poli lähetti minut monen vuoden "minulla on adhd"-jankutuksen jälkeen lähetti minut neurologisiin testeihin jostain syystä tutkituttamaan epilepsiaa, vaikkei minulla ole ikinä ollut epileptisiä oireita. Testaajat sitten epäilivät koetulosten perusteella adhd:ta ja kirjoittivat sisäisen lähetteen adhd-tutkimuksiin, joka diagnosoitiinkin ja samalla kirjoittivat sen lapun, että ei herranjestas saa syöttää niitä minulle sopimattomia lääkeryhmiä enää. Siihen mennessä minut oli pakotettu mm. kolmasti syömään cipramilia, vaikkei se sopinut yhtään. Efexorista sain pysyvän hallusinaatiotilan.

Toisaalta efexor näkyy sopivan monelle, jolla kuulemma on adhd myös, että en tiä.

Helpoin tapa saada adhd-lääkitys on mielestäni mennä yksityiselle lääkärille.

Onko sinulla adhd diagnosoitu missä, ainakaan niissä psyk poleilla missä olen joutunut asioimaan, eivät näy olevan siitä juurikaan kiinnostuneita, eivätkä osaa sitä diagnosoida, eivätkä tajua sen merkitystä ihmisen arkielämän kannalta.
possu
possu

Viestien lukumäärä : 430
Join date : 09.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeet Ad/hd:seen.. Empty Vs: Lääkkeet Ad/hd:seen..

Viesti  GAD La Elo 15, 2009 12:44 am

Bellis;

tuttavani kävi neurologilla ja neuropsykologilla, diagnosoitiin ADHD, sai ensin Ritalinia, sittemmin Concertaa.

Tämä viime syksynä, yksityisellä, joten en tiedä julkisen sektorin toimintatapaa, tosin en jaksa uskoa ettei kellekään määrättäisi julkisella esim. mainitsemiani lääkkeitä.

Toisella tutullani on Ritalin buustaamassa Anafranilia, hänellä "vain" depressio, ei mitään ADHD-tms.oireilua (toki poissuljettu nekin).

GAD

Viestien lukumäärä : 30
Join date : 11.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeet Ad/hd:seen.. Empty Vs: Lääkkeet Ad/hd:seen..

Viesti  GAD La Elo 15, 2009 12:51 am

BELLIS:

tuossa infoa aiemmin mainitusta Stratterasta (joka tuli meille markkinoille -06)
Kyseessä on siis ihan _ADHD:n ym._ tarkkaavaisuushäiriöihin tarkoitettu lääke:

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/7959704.shtm

GAD

Viestien lukumäärä : 30
Join date : 11.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeet Ad/hd:seen.. Empty Vs: Lääkkeet Ad/hd:seen..

Viesti  GAD La Elo 15, 2009 12:57 am

Uusi yritys linkin kanssa:

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/7959704.shtml

Ellei toimi, löydät tiedot haun kautta:

http://www.laakelaitos.fi/

GAD

Viestien lukumäärä : 30
Join date : 11.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeet Ad/hd:seen.. Empty Vs: Lääkkeet Ad/hd:seen..

Viesti  possu Su Elo 16, 2009 4:28 pm

Niin, voihan se olla, että niitä lääkkeitä sitten julkisella puolella kirjoitetaan, vaikka sanoivat, että eivät kirjoita niitä kenellekään, mutta enpä usko oikein. Julkisella puolella on kovin nihkeästi suhtauduttu koko adhd:n hoitoon, vaikka neurologit sanoivatkin, että tähän on tultava muutos. Nyt on saatavilla sentään lähetteitä kuntoutuskursseille.

Minullekin Stratteran määräsi mielialalääkkeeksi Meilahden neuropsykiatri eikä psyk poli. Psyk poli tosin uusi tarvittaessa reseptiä sitten. Masennus väistyi, enkä ole sen koommin lääkkeitä saanut.

Yksityisiltä saa taatusti mitä lääkkeitä tarvitsee. Muutenkin yksityiseltä puolelta löytyy enemmän adhd:n perehtyneitä erikoislääkäreitä.

PS. Voi hyvinkin olla, että muilla paikkakunnilla kirjoitetaan julkisella puolella muitta mutkitta noita adhd-lääkkeitä, mutta helsingissä ei, viimeksi kesän alussa juttelin aiheesta puhelimessa psyk. mielisairaalahoitajan kanssa ja hän sanoi myös, että näin on päätetty kuulemma.
possu
possu

Viestien lukumäärä : 430
Join date : 09.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeet Ad/hd:seen.. Empty Vs: Lääkkeet Ad/hd:seen..

Viesti  possu Pe Elo 28, 2009 3:35 pm

Vielä tähän liittyen, kaveri kertoi saaneensa pikkupaikkakunnalla concertaa ihan psyk polin lääkäriltä, joten tuo lääkkeenmääräämiskielto ei ole siis valtakunnallinen varmaan. Tosin en huomannut kysyä, oliko sen alunperin määrännyt sama yksityislääkäri, joka diagnoosin oli tehnyt.

Itse ihmettelen, kun psyk plilta soitettiin, että he olivat sittenkin unohtaneet laittaa kuntoutuskurssilähetteeni etiäpäin ja laittavat sen nyt heti (kesän alussa), että laittoivatkohan, kun ei siitä ole edelleenkään kuulunut mitään.

Jos se olisi nyt syksyllä se kurssi, en kerkiä enää järjestämään lastenhoitoja, tosin aikataulultaan huippupitkä kurssi ei taida tässä elämäntilanteessa sopia muutenkaan...

Mutta sehän ei liity lääkityksiin.

Tarvitsisin kyllä jonkun lääkkeen, kun olen ihan kellosta laskenut, että neljä tuntia keskimäärin menee aikaa tavaroiden etsintään päivittäin. Kaverit joilla on lääkitys kertovat, että se auttaa tehokkaasti näihin hukkaamisiin ja muuhun sekavuuteen, sekä auttaa nukkumaan paremmin.

Stratteralla ei Geon väitteistä huolimatta ollut tuohon minulla mitään vaikutusta, mutta se tasasi heittelehtivää mielialaa paremmaksi tehokkaasti kyllä. Ei myöskään auttanut uniongelmiin mitenkään se Strattera minulla.

Strattera on sitäpaitsi jatkuvavaikutteinen lääke, kun taas nämä muut adhd-lääkkeet ovat kertavaikutteisia, mikä on tietysti hyvä asia, voi ottaa kun tarvii, vaikkapa pakkaus- ja matkustuspäivinä vaan, eikä vaikka uimarannalle lähtiessä.
possu
possu

Viestien lukumäärä : 430
Join date : 09.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeet Ad/hd:seen.. Empty Vs: Lääkkeet Ad/hd:seen..

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa