Tukari - varalla
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Diagnoosisi

+21
kakaduriel
tavis09
statist
eliö
keiju
Tikru
hanna74
possu
Fet
vilsu
Trisse
lumppu
toivotonko
minätäällä
Chaos
(ihme)risto
Gyver
Pertti Luukkonen
Sien..
eBeta
Admin
25 posters

Sivu 2 / 2 Edellinen  1, 2

Siirry alas

Diagnoosisi - Sivu 2 Empty Vs: Diagnoosisi

Viesti  statist Pe Syys 04, 2009 1:25 am

Juu. Tämä on itseasiassa hyvä kysymys. Mielisairaalahoidossa ollessani oli puhetta keskivaikeasta masennuksesta ja vahvoista gad-piirteistä ilman psykoottisia taipumuksia. Varsinaisesta diagnoosistani en tiedä mitään, koska terapiassakaan en älynnyt asiasta kysyä ennen kuin siitä pottkittiin ulos terapeutin vaihdettua paikkakuntaa..
statist
statist

Viestien lukumäärä : 117

Takaisin alkuun Siirry alas

Diagnoosisi - Sivu 2 Empty Tarkennusta

Viesti  Pertti Luukkonen Pe Syys 04, 2009 5:46 am

eliö kirjoitti:Esiteininä reaktiivinen masennus, sittemmin keskivaikea masis, epävakaa ja viimitteeksi keskivaikea muuttui toistuvaksi. Ei muuta.

Luokat "lievä", "keskivaikea" ja "vaikea" ovat sekä masennustilassa (yksittäinen episodi) että toistuvassa masennuksessa. Eli siis voi olla keskivaikea toistunut masennus.
-
-
Pertti Luukkonen
Pertti Luukkonen

Viestien lukumäärä : 326

http://granum.uta.fi/granum/index.php?kustantaja_id=241

Viesti  possu Pe Syys 04, 2009 10:33 am

Trisse, ei tk-lääkäri kirjoita minulle mitään koskaan, koska olen ollut psyk polilla aiemmin hoidossa, heidän mielestään minun pitää mennä sinne, nyt lähetettiin taas eri lääkärille meilahteen ja hän ei ottanut koko unilääkehommaan mitään kantaa, vaan laittoi joitain lisälähetteitä jonnekin vaan, ja tuijotteli synkeästi ja kyseli, että olenko käynyt psyk polilla.

Hämmästyttää, eivätkö nämä tk- ja erikoislääkärit tiedä, ettei psyk polilla yleensäkään tapaa lääkäriä kuin korkeintaan kerran vuodessa ja se on aina eri lääkäri, joka ei määrää muuta kuin cipramilia/efexoria, joka ei minulle sovi.

Luulevat, että se psyk poli on joku erikoispaikka, missä saa jotain erikoispalvelua, vaikka se on pelkkä kaatopaikka, mistä ei saa mitään palvelua, koska ei ole kuulemma resursseja, minkä itse sieltä auliisti myönsivät aina ja käskivät mennä terveyskeskukseen, jos on lääkärille asiaa, koska heillä ei sellaista ylellisyyttä ole sen resurssipulan vuoksi.

Olen ollut nyt monta vuotta siellä psyk polilla siksi kirjoilla edelleen ilman mitään hoitoa, että saisin sen lähetteen sinne adhd-kuntoutuskurssille, viimeksi kesän alussa soitti mt-hoitaja, että hänen piti jo vuosi sitten sinulle se lähete laittaa, mutta unohti ja eipä sieltä ole vieläkään kuulunut mitään. Kuulemma siellä kuntoutuskurssilla voin kysellä lääkkeistäkin, koska psyk poli ei kirjoita adhd-lääkityksiä lainkaan, eikä tiedä niistä mitään.

Ihme meininki.

PS. Se adhd-kurssitus on siis oikeasti ryhmäterapiaa, eikä siellä edes ole lääkäriä, että en ymmärrä, miten ne luulevat siellä psyk polilla, että sieltä mitään lääkkeitä saisi. Lisäksi minulla tulee sen kurssin käynti siirtymään nyt taas vähintään vuodella, joten aika pitkään menee, ennenkuin saisin edes jutella siitä, että olisikohan vaikka se stella sopiva nukahtamislääkkeeksi, vaikkei se kurssin ohjelmaan kuulukaan. :-D
possu
possu

Viestien lukumäärä : 430

Viesti  Trisse Pe Syys 04, 2009 3:12 pm

Sinun pitäisi olla yhteydessä psyk. poliin ja sanoa että haluat hoitosi siirrettävän terveyskeskukseen. Ne kirjoittavat jonkinlaisen loppulausunnon terveyskeskukselle kuten minulla tekivät kesällä. Adhd-kurssille saat varmasti lähetteen terveyskeskuksen omalääkäriltäsi. Minäkin pyysin omaltani lähetteen Ahdistushäiriöiden ryhmäterapiakussille ja ihan ongelmatta sen siinä pikaisesti kirjoitti tapaamisen aikana kysellen minulta joitain yksityiskohtia joita ei tiennyt/muistanut.

Vaikuttaa siltä että tuo psyk. polilla roikkuminen on sinulle vaan haitaksi ja antaa ehkä hoitaville henkilöille terveyskeskuksessa ja muualla virheellisesti käsityksen että olisit hoitovastainen kun olet siellä kirjoilla muttet kuitenkaan käy.
Trisse
Trisse

Viestien lukumäärä : 401

Viesti  tavis09 Pe Syys 04, 2009 4:18 pm

Kaksisuuntainen mielialahäiriö number I
tavis09
tavis09

Viestien lukumäärä : 31

Viesti  kakaduriel Pe Syys 04, 2009 5:04 pm

Keskivaikea toistuva masennus, tosin viimeksi vuosi sitten oon psykiatrilla käynyt. Silloinkin se kirjoitti papereihin että remissio-vaihe tjsp. Nukkumisvaikeuksista ei diagnoosia ole, mutta joskus nekin oli elämää todella paljon häiritseviä ja hankaloitti töissä käyntiä ja opiskelua aika rankasti.

En ole puoleentoista vuoteen kokenut olevani varsinaisesti sairas, vaikka kaikenlaista pientä saamattomuutta, alakuloa, väsymystä ja murhetta olen kyllä kokenut ajoittain. Semmoista normaalia vaan, en ole uponnut suohon kokonaan. Uskon että terapia on siihen auttanut (ja lääkkeet?) ja tuonut uskoa että jos masennusjakso joskus tulee, siitä selviän. Epäilen, että ei muuten edes tule, ellei jotain dramaattista elämä heitä eteen. Ja heittäähän se, mutta yritän nyt valmentautua ja kerätä ehkäisy- ja selviytymiskeinoja sen varalle mahdollisimman hyvin.
kakaduriel
kakaduriel

Viestien lukumäärä : 28

Viesti  sannikka Pe Syys 04, 2009 5:11 pm

Kaksisuuntainen minäkin. Hoidettu reilut 20 v masennuspotilaana, 2-suuntaisen diagnoosi tuli 4 tai 5 vuotta sitten.

Diagnooseiksi ei ole merkitty, mutta sekä psykologi että psykiatri sanovat minua vaativaksi ja "jäykäksi" ihmiseksi. Samoin olen kuulemma luonteeltani sellainen, joka tekee helposti kaikenlaisia ylilyöntejä confused .
sannikka
sannikka

Viestien lukumäärä : 32

Viesti  possu Pe Syys 04, 2009 5:45 pm

Trisse, johan minun "hoitoni" lopetettiin psyk polilla vuosia sitten ja siirrettiin tk:een. Mutta eivät ne tk:ssa uskalla kirjoittaa mitään mihinkään, kun on aiemmin ollut psyk polilla, vaan heistä minun pitää kaikki asiat aina hoitaa siellä pysk polilla.

Viimeksi raskaana tahtoivat, että käyn niitä raskausmyrkytyksen oireita hoidattamassa siellä psyk polilla. Synnytyssairaalassa olivat ihan järkyttyneitä ja kirjoittivat valituksen neuvolaan, jonka tädin mielestä oli kummallista, että minulla oli OIKEASTI se raskausmyrkytys, vaikka oli kaikki oireetkin.

"Sattuuhan sitä".

Sairaalassa sanoivat siis jälkikäteen, että raskausmyrkytys ilmenee selkeästi neuvolantädin omista rutiinikokeiden merkinnöistä ja on ollut jo neljä kuukautta. Mutta kun minulla oli korkea verenpaine, proteiinia virtsassa ja kauhea lakkaamaton kutina, se olikin neuvolantädistä psyykkistä oireistoa, kun ennenkin olin psyk polilla ollut.

Grrr.

Sen verran pakko lieventää näitä juttuja, että nyt tänään soittivat sieltä adhd-kurssipaikasta haastatteluaikaa. :-) Että eivät ne olekaan unohtaneet minua, vaikka luulin. Nyt se vaan taitaa olla myöhäistä enkä pääse kurssia aloittamaan. :-(
possu
possu

Viestien lukumäärä : 430

Viesti  ewe Pe Syys 04, 2009 6:03 pm

Mun diagnoosi on jonkun sortin masennus, ja estynyt persoonallisuushäiriö. Eivät ne kauheesti ole diagnosoineet, mutta olen tyytyväinen, että olen saanut käydä mtt:ssä pitkään ja reseptiä on kirjoitettu.

Possu, aivan uskomatonta tuo mitä kirjoitit terveydenhoitajan suhtautumisesta raskausmyrkytykseen!

ewe

Viestien lukumäärä : 27

Viesti  eliö La Syys 05, 2009 4:50 am

Pertti Luukkonen kirjoitti:
eliö kirjoitti:Esiteininä reaktiivinen masennus, sittemmin keskivaikea masis, epävakaa ja viimitteeksi keskivaikea muuttui toistuvaksi. Ei muuta.

Luokat "lievä", "keskivaikea" ja "vaikea" ovat sekä masennustilassa (yksittäinen episodi) että toistuvassa masennuksessa. Eli siis voi olla keskivaikea toistunut masennus.
-
-

Joo olin epäselvä. Tarkoitin että aiemmin yksittäisiksi diagnosoidut muutettiin toistuvaksi. Vaikeusasteeseen ei otettu nyt kantaa, todennäköisesti siksi etten ollut tippaakaan masentunut. Jaksoja vain jo niin monta, että toistuvan kriteerit täyttyy.

Viimeinen muokkaaja, eliö pvm La Syys 05, 2009 4:53 am, muokattu 1 kertaa
eliö
eliö

Viestien lukumäärä : 64

Viesti  Fisherman La Syys 05, 2009 4:52 am

Psykoosi vuonna 1994, skitsodg. Psykologi sanoi minulle tammikuussa, etten ollutkaan psykoosissa. Olen saanut kaikesta tarpeekseni, erityisesti mielenterveysihmisistä.

Fisherman

Viestien lukumäärä : 74
Ikä : 66

Viesti  Trisse La Syys 05, 2009 4:57 am

eliö kirjoitti:
Joo olin epäselvä. Tarkoitin että aiemmin yksittäisiksi diagnosoidut on muutettiin toistuvaksi.

Minulla jossain vaiheessa oikeasti "pitkäaikainen sekamuotoinen masennus- ja ahdistustila" muuttui takaisin sekamuotoiseksi masennus- ja ahdistustilaksi kun oli vähän parempi vaihde. Olisin halunnut gad-diagnoosin mutta ilmeisesti koetaan etten sitä täytä - käytän kyllä alkoholia ja lääkkeitä estämään ahdistustiloja ja paniikkikohtauksia. Ellen käyttäisi SSRI-lääkkeitä niin olisin diagnoosin luultavasti saanut mutta ssri:t estävät paniikkikohtaukset.
Trisse
Trisse

Viestien lukumäärä : 401

Viesti  Mintska Su Syys 06, 2009 6:32 pm

Tunne-elämältä epävakaa persoonallisuushäiriö ja keskivaikea masennus.

Mintska

Viestien lukumäärä : 19

Viesti  Sponsored content

Sponsored content

Sivu 2 / 2 Edellinen  1, 2

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa