Tukari - varalla
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto

+3
vm48
Tummanvihree
(ihme)risto
7 posters

Siirry alas

Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto Empty Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto

Viesti  (ihme)risto Ti Syys 01, 2009 4:51 am

Olen huomannut, että itsetuntoni on ollut todella koetuksella kuntoutustuen aikana. Pohjimmiltaan kyse on saattanut olla siitä, että aikaisemmin itsetuntoni rakentui tekemisen varaan eli työelämä pönkitti itsetuntoani. Nyt kun olen työelämästä poissa, tuntuu siltä kuin itsetuntoni kaikki tukipilarit olisivat romahtaneet.

Olen miettinyt vapaaehtoistyötä jne pönkittääkseni sirpaleista itsetuntoani. Mites te muut työorientoituneet ihmiset olette jaksaneet itsetuntonne kanssa joutuessanne pois työelämästä? Mitä olette tehneet itsetuntonne suhteen?
(ihme)risto
(ihme)risto

Viestien lukumäärä : 14
Join date : 25.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto Empty Vs: Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto

Viesti  Tummanvihree Ti Syys 01, 2009 4:36 pm

Ihmeristo, eihän itsetunto koskaan saisi rakentua jonkin ulkoisen tai suorittamisen varaan! Nyt sinulla on hyvä tilaisuus käsitellä asiaa, oppia itsestäsi jotain uutta ja rakentaa itsetunto terveemmälle pohjalle. Smile

En ole itse koskaan ollut työorientoitunut joten sikäli voin olla väärä ihminen vastaamaan, mutta halusin vain sanoa että ota tämä tilaisuutena johonkin parempaan! flower
Tummanvihree
Tummanvihree

Viestien lukumäärä : 132
Join date : 15.08.2009
Paikkakunta : Suo

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto Empty Vs: Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto

Viesti  vm48 Ti Syys 01, 2009 4:40 pm

Luulen että vapaehtoistyö olisikin hyvä ratkaisu kohottaa itsetuntoa. olisi vain valittava sellainen työ,jossa saa nistumisen elämyksiä ja joka ei käy raskaaksi rikkinäiselle psyykelle.
Itse jouduin aikoinaan ensin pariksi vuodeksi sairaus-ja kuntoutustukilomalle ja siitä suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle,mutta olin sitä ennen työhulluna sinnitellyt ilman sairauslomia Mtt:ssä säännöllisesti käyden kokonaista kahdeksan vuotta. Ymmärtämättä sairauteni vakavuutta perustin vielä vuodeksi oman firman,joka vei loputkin voimat ja tuho oli täydellinen itsetunnolleni.
Itse en jaksanut edes mitään vapaaehtoistyötä ajatellakaan vaan itsetunto piti yrittää saada kasaan lukemalla aihetta käsittelevää kirjallisuutta. Siinä menikin monta vuotta ennen kuin käsitin että ihmisen arvo ja itsetunto ei ole mitattavissa työn kautta vaan ihmisarvo on jokaisella,jopa paatuneella rikollisellakin.
Olen sitä mieltä,että nimenomaan täytyy tehdä paljon ajatustyötä ja selvitellä omia arvojaan itselleen ja sitä kautta oppia uusi asenne. Toisaalta saattaa käydä niin että vapaaehtoistyökin vain lisää työstäriippuvaisuutta.
Kukaan ei pysty varmasti sanomaan mikä on hyväksi kenellekin vaan jokaisen on mietittävä keinot parantua itse.
vm48
vm48

Viestien lukumäärä : 85
Join date : 10.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto Empty Vs: Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto

Viesti  Falco2 Ti Syys 01, 2009 4:56 pm

Niin, mä kai olen siinä vaiheessa että sinnittelen voimieni rippeillä rakkaassa työssäni kiinni.

Periaatteessa ja yleisesti olen samaa mieltä, että ihmisarvo ei ole työstä kiinni. Eikä itsetuntokaan saisi olla vain. Käytännössä se, mistä se oman elämän sisältö koostuu, on luonnollisesti jokaiselle merkittävä osa itsearvostusta. Henkilökohtaisesti tällä hetkellä, kunnes saisin hankkeeni loppuun, itsearvostukseni on erittäin paljon kiinni työssäni. Jos joudun luopumaan työstäni ennemmin tai myöhemmin, aion kuitenkin muuttaa suhtautumistani - varmasti helpommin sanottu kuin tehty!

Tämä varmaan riippuu myös paljon siitä, minkälaista työtä on tehnyt - tai miten työhönsä on aikaisemmin asennoitunut. Kun työni on sisällöltään väistämättä yhtä lailla elämäntapa kuin "pelkkä" ammtti tai tulonlähde, koen että siitä luopuminen voi olla suurempi muutos kuin työstä, johon voisi suhtautua ja johon suhtautuisin itse enemmälti 8-16 tulonlähteenä. Lisäksi vaikka koulutuksesta riippumatta kaikki työ on tärkeää, niin ainakin itse koen, että kouluttauduttuani vuosikymmenen työhöni tipun suhteellisen korkealta jos en onnistukaan säilyttämään työkykyäni ja pääse käytäämään hankkimaani tietotaitoa.

Ei oo tarkoitus masentaa sua Ihme-Risto vain enemmän, mut ehkä haluaisin vaan sanoa että mun mielestä yksilötasolla on ihan luonnollista että työ on suuri osa itsearvostusta, mut toisaalta on varmaan jopa parempiakin tapoja tarkastella ja arvostaa itseään. Yhteiskunnallisella ja sosiaalisella tasolla en jokatapauksessa hyväksy sitä, miten yliarvostettua työ on nykyisin suhteessa muihin elämän arvoihin.
Falco2
Falco2

Viestien lukumäärä : 76
Join date : 16.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto Empty Vs: Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto

Viesti  Mirri Ti Syys 01, 2009 5:02 pm

Kuinka paljon työyhteisön ja esimiesten ymmärtävä/ymmärtämätön suhtautuminen mahtaa vaikuttaa kuntoutustuella olevan ihmisen itsetuntoon?
Mirri
Mirri

Viestien lukumäärä : 311
Join date : 10.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto Empty Vs: Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto

Viesti  Gyver Ti Syys 01, 2009 6:32 pm

Mirri kirjoitti:Kuinka paljon työyhteisön ja esimiesten ymmärtävä/ymmärtämätön suhtautuminen mahtaa vaikuttaa kuntoutustuella olevan ihmisen itsetuntoon?

Se riippuu siitä, miten paljon kuntoutustuella oleva ihminen arvostaa heidän suhtautumistaan.

Ei mikään ihme, että monet (etenkin) pitkään kuntoutustuella olevat ihmiset ovat itsekeskeisiä ylimielisiä kusipäitä.

Gyver

Viestien lukumäärä : 166
Join date : 18.08.2009
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto Empty Vs: Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto

Viesti  Tummanvihree Ti Syys 01, 2009 6:39 pm

Gyverin ensimmäinen virke oli täysin ymmärrettävä; itsekin olen sitä mieltä, että muiden ihmisten asenteet ja mielipiteet vaikuttavat vain jos antaa niiden vaikuttaa, mutta tuo jälkimmäinen virke ja ajatus jäi hämäräksi. Shocked
Tummanvihree
Tummanvihree

Viestien lukumäärä : 132
Join date : 15.08.2009
Paikkakunta : Suo

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto Empty Vs: Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto

Viesti  Trisse Ti Syys 01, 2009 8:23 pm

Tummanvihree kirjoitti:Gyverin ensimmäinen virke oli täysin ymmärrettävä; itsekin olen sitä mieltä, että muiden ihmisten asenteet ja mielipiteet vaikuttavat vain jos antaa niiden vaikuttaa, mutta tuo jälkimmäinen virke ja ajatus jäi hämäräksi. Shocked

Että on pakko vetää itsensä toiseen äärimmäisyyteen ettei itsetunto menisi ihmisten harjoittamasta mitätöinnistä Question scratch
Trisse
Trisse

Viestien lukumäärä : 401
Join date : 26.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto Empty Vs: Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto

Viesti  Gyver Ti Syys 01, 2009 9:28 pm

Tummanvihree kirjoitti:Gyverin ensimmäinen virke oli täysin ymmärrettävä; itsekin olen sitä mieltä, että muiden ihmisten asenteet ja mielipiteet vaikuttavat vain jos antaa niiden vaikuttaa, mutta tuo jälkimmäinen virke ja ajatus jäi hämäräksi. Shocked

Minun on kai parasta tässä vaiheessa sanoa, että en (ainakaan tällä hetkellä) tiedä mitä ajattelin.

Gyver

Viestien lukumäärä : 166
Join date : 18.08.2009
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto Empty Vs: Kuntoutustuki/eläke ja itsetunto

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa