Oikeus pankkiasiointiin
+3
Trisse
awa
Mirri
7 posters
Sivu 1 / 1
Oikeus pankkiasiointiin
Pankit ovat lainvastaisesti ruvenneet kontrolloimaan asiakkaitaan esim. kieltäytymällä tilin avaamisesta, tai vaatimalla palkkakuitteja, työtodistuksia, yms. tilin avaamisen yhteydessä:
"Pankit ovat kieltäytyneet avaamasta tiliä asiakkaille, joilla on merkintä maksuhäiriöstä. Kuluttajaviraston mukaan eräs pankki oli vaatinut tilin haluavalta työtodistusta sekä palkkakuittia. Ilmiö on uusi ja lainvastainen. Lain mukaan jokaisella kansalaisella on oikeus peruspankkipalveluihin eli oikeus avata tili, saada tilinkäyttöön oikeuttava maksuväline sekä verkkotunnukset tilinkäyttöä varten."
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Pankit+kieltäytyneet+avaamasta+tilejä+maksuhäiriöisille+asiakkaille/1135248955070
"Pankit ovat kieltäytyneet avaamasta tiliä asiakkaille, joilla on merkintä maksuhäiriöstä. Kuluttajaviraston mukaan eräs pankki oli vaatinut tilin haluavalta työtodistusta sekä palkkakuittia. Ilmiö on uusi ja lainvastainen. Lain mukaan jokaisella kansalaisella on oikeus peruspankkipalveluihin eli oikeus avata tili, saada tilinkäyttöön oikeuttava maksuväline sekä verkkotunnukset tilinkäyttöä varten."
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Pankit+kieltäytyneet+avaamasta+tilejä+maksuhäiriöisille+asiakkaille/1135248955070
Mirri- Viestien lukumäärä : 311
Join date : 10.08.2009
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
no onpas kurjaa ja törkeetä
awa- Viestien lukumäärä : 99
Join date : 19.08.2009
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
Niin on.
Jos joku joutuu pankin nöyryyttämäksi esim. maksuhäiriömerkinnän takia, on hyvä tietää lain olevan asiakkaan puolella. Pankilla ei ole oikeutta kieltäytyä tilin avaamisesta, pankkikortin myöntämisestä, eikä verkkotunnusten antamisesta. Sillä ei myöskään ole oikeutta vaatia mitään tositteita työsuhteista, tuloista, tms. Eikä asiakkaalla ole mitään velvollisuutta selittää pankille maksuhäiriömerkinnästään yhtään mitään.
Jos joku joutuu pankin nöyryyttämäksi esim. maksuhäiriömerkinnän takia, on hyvä tietää lain olevan asiakkaan puolella. Pankilla ei ole oikeutta kieltäytyä tilin avaamisesta, pankkikortin myöntämisestä, eikä verkkotunnusten antamisesta. Sillä ei myöskään ole oikeutta vaatia mitään tositteita työsuhteista, tuloista, tms. Eikä asiakkaalla ole mitään velvollisuutta selittää pankille maksuhäiriömerkinnästään yhtään mitään.
Mirri- Viestien lukumäärä : 311
Join date : 10.08.2009
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
Mitä järkeä tuossa on? Eihän pankkitilille voi huijata olematonta rahaa?
Trisse- Viestien lukumäärä : 401
Join date : 26.08.2009
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
Asiakas saattaa haluta vaihtaa pankkia esimerkiksi huonon palvelun/kohtelun takia.
Gyver- Viestien lukumäärä : 166
Join date : 18.08.2009
Paikkakunta : Tampere
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
Trisse kirjoitti:Mitä järkeä tuossa on? Eihän pankkitilille voi huijata olematonta rahaa?
Ehkäpä pankit eivät halua saada tuottamattomia asiakkaita.
Gyver- Viestien lukumäärä : 166
Join date : 18.08.2009
Paikkakunta : Tampere
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
Mirri kirjoitti:Pankilla ei ole oikeutta kieltäytyä tilin avaamisesta, pankkikortin myöntämisestä, eikä verkkotunnusten antamisesta.
Pidättyvyyden pankkikortin myöntämisessä ymmärrän. Eikö nykyisellä pankkikortilla voi ylittää tilinsä?
Urpo
Urpo- Viestien lukumäärä : 65
Join date : 14.08.2009
Ikä : 76
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
Urpo, noin tosiaan on. Ehkä se 'tilin käyttöön oikeuttava maksuväline' ei tarkoitakaan välttämättä pankkikorttia, vaan esim. Visa Electronia, tms. online-korttia. Jokin kortti pankkiautomaatin käyttöä varten pankeilla kuitenkin on lakisääteinen velvollisuus myöntää asiakkaalle kuin asiakkaalle. Varmaan pitää tarjota esim. Visa Electronia ihmiselle, jolle ei haluta myöntää pankkikorttia.
Tosin tekniikan edistyessä tilin ylittäminen pankkikortillakin taitaa käydä vaikeammaksi. Vai tarkistavatkohan ne nykyiset kortinlukijat, joihin asiakas näpyttelee tunnuksensa, että onko tilillä katetta?
Tosin tekniikan edistyessä tilin ylittäminen pankkikortillakin taitaa käydä vaikeammaksi. Vai tarkistavatkohan ne nykyiset kortinlukijat, joihin asiakas näpyttelee tunnuksensa, että onko tilillä katetta?
Mirri- Viestien lukumäärä : 311
Join date : 10.08.2009
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
Mirri kirjoitti:
Tosin tekniikan edistyessä tilin ylittäminen pankkikortillakin taitaa käydä vaikeammaksi. Vai tarkistavatkohan ne nykyiset kortinlukijat, joihin asiakas näpyttelee tunnuksensa, että onko tilillä katetta?
Kannattenee kysyä asiaa Kyllästyneeltä jos hän on palannut bänniltään
Trisse- Viestien lukumäärä : 401
Join date : 26.08.2009
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
taitaa tämmöiset tapaukset olla osa syy pankkien käyttäytymisee. nämä avaa lähes joka kerta uuden tilin petoksia varten....ja näitä löytyy liiankin paljon.
tässä vain yksi esimerkki, lisää löytyy etsimällä.....
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2686693
tv....
tässä vain yksi esimerkki, lisää löytyy etsimällä.....
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2686693
tv....
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
Etsiskelin, mihin pykälään oikeus pankkipalveluun perustuu. Ilmeisesti tähän:
--
Laki luottolaitostoiminnasta 9.2.2007/121
134 § Asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin
Talletuspankki saa kieltäytyä tavanomaisen talletustilin avaamisesta ja tilin käyttöön tarkoitetun välineen myöntämisestä taikka maksujenvälitystä koskevan toimeksiannon hoitamisesta ETA-valtiossa laillisesti oleskelevalle luonnolliselle henkilölle vain, jos kieltäytymiselle on painava peruste. Perusteen tulee liittyä asiakkaaseen tai hänen aiempaan käyttäytymiseensä taikka siihen, ettei asiakassuhteelle ilmeisesti ole todellista tarvetta. Kieltäytymisen peruste on ilmoitettava asiakkaalle.
Mitä tässä pykälässä säädetään, ei sovelleta, jos 145 §:stä tai rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetusta laista johtuu muuta.
( http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070121#P134 )
--
En löytänyt mainintaa siitä, mitä tuolla "välineellä" tarkoitetaan.
Urpo
--
Laki luottolaitostoiminnasta 9.2.2007/121
134 § Asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin
Talletuspankki saa kieltäytyä tavanomaisen talletustilin avaamisesta ja tilin käyttöön tarkoitetun välineen myöntämisestä taikka maksujenvälitystä koskevan toimeksiannon hoitamisesta ETA-valtiossa laillisesti oleskelevalle luonnolliselle henkilölle vain, jos kieltäytymiselle on painava peruste. Perusteen tulee liittyä asiakkaaseen tai hänen aiempaan käyttäytymiseensä taikka siihen, ettei asiakassuhteelle ilmeisesti ole todellista tarvetta. Kieltäytymisen peruste on ilmoitettava asiakkaalle.
Mitä tässä pykälässä säädetään, ei sovelleta, jos 145 §:stä tai rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetusta laista johtuu muuta.
( http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070121#P134 )
--
En löytänyt mainintaa siitä, mitä tuolla "välineellä" tarkoitetaan.
Urpo
Urpo- Viestien lukumäärä : 65
Join date : 14.08.2009
Ikä : 76
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
Säädös lienee tuotu pykälänä 50 a laissa luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttamisesta 31.1.2003
( http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030069 ).
HE 33/2002 ( http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2002/20020033 ):
--
50 a §. Asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin. Pykälässä säädettäisiin asiakkaan oikeudesta peruspankkipalveluihin. Peruspankkipalveluilla tarkoitettaisiin pykälässä talletuspankin yleisölle tavanomaisin ehdoin tarjoamaa, maksujenvälitykseen käytettävää talletustiliä ja sen käyttämiseen tarvittavia välineitä, kuten automaattikorttia, pankkikorttia ja verkkopankkitunnisteita. Peruspankkipalveluihin kuuluisi myös tiliehtojen mukainen maksujenvälitystä koskevien toimeksiantojen hoitaminen. Peruspankkipalveluita eivät sitä vastoin olisi esimerkiksi luotolliset tilit tai luotolliset tilinkäyttövälineet.
Pykälää sovellettaisiin ainoastaan sellaisiin talletuspankkeihin, jotka tarjoavat yleisölle tavanomaisia, yleiseen maksujenvälitykseen käytettäviä talletustilejä. Pykälä ei siten velvoittaisi esimerkiksi omaisuudenhoitoon erikoistuneita talletuspankkeja laajentamaan palveluvalikoimaansa tavanomaisiin käyttelytileihin.
Pykälän mukaan pankki saisi kieltäytyä peruspankkipalvelun tarjoamisesta vain, jos siihen on painava peruste. Kieltäytymisen peruste olisi ilmoitettava asiakkaalle. Painavana perusteena voidaan pitää esimerkiksi sitä, että asiakasta ei ole voitu luotettavasti tunnistaa. Kieltäytyminen voi perustua myös asiakkaan aikaisempaan tiliä tai tilinkäyttövälinettä koskevaan olennaiseen sopimusrikkomukseen. Kieltäytymiselle olisi pykälässä tarkoitettu painava peruste myös silloin, kun pankilla on syytä epäillä väärinkäytöksiä.
Painavaa perustetta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon myös asiakassuhteen kesto ja tilinkäyttövälineen ominaisuudet. Jos kysymyksessä on esimerkiksi uusi asiakas, jonka tilille maksettavista tuloista tai niiden säännöllisyydestä pankilla ei ole tietoa, pankilla ei olisi velvollisuutta ainakaan heti tilinavauksen yhteydessä myöntää sellaista tilinkäyttövälinettä, joka mahdollista tilinylityksen. Tällaisen tilinkäyttövälineen saisi evätä myös sillä perusteella, että asiakkaan tilille ohjautuu tuloja epäsäännöllisesti tai vain satunnaisesti.
Pykälän tavoitteena on edistää peruspankkipalveluiden saatavuutta. Tässä suhteessa merkitystä on myös palvelujen hinnoittelulla. Asiakkaalle pykälässä turvattua oikeutta peruspankkipalveluihin ei tule voida tehdä käytännössä merkityksettömäksi esimerkiksi kohtuuttomalla ja syrjivällä hinnoittelulla.
--
(Kiinnostikohan ketään?)
Urpo
( http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030069 ).
HE 33/2002 ( http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2002/20020033 ):
--
50 a §. Asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin. Pykälässä säädettäisiin asiakkaan oikeudesta peruspankkipalveluihin. Peruspankkipalveluilla tarkoitettaisiin pykälässä talletuspankin yleisölle tavanomaisin ehdoin tarjoamaa, maksujenvälitykseen käytettävää talletustiliä ja sen käyttämiseen tarvittavia välineitä, kuten automaattikorttia, pankkikorttia ja verkkopankkitunnisteita. Peruspankkipalveluihin kuuluisi myös tiliehtojen mukainen maksujenvälitystä koskevien toimeksiantojen hoitaminen. Peruspankkipalveluita eivät sitä vastoin olisi esimerkiksi luotolliset tilit tai luotolliset tilinkäyttövälineet.
Pykälää sovellettaisiin ainoastaan sellaisiin talletuspankkeihin, jotka tarjoavat yleisölle tavanomaisia, yleiseen maksujenvälitykseen käytettäviä talletustilejä. Pykälä ei siten velvoittaisi esimerkiksi omaisuudenhoitoon erikoistuneita talletuspankkeja laajentamaan palveluvalikoimaansa tavanomaisiin käyttelytileihin.
Pykälän mukaan pankki saisi kieltäytyä peruspankkipalvelun tarjoamisesta vain, jos siihen on painava peruste. Kieltäytymisen peruste olisi ilmoitettava asiakkaalle. Painavana perusteena voidaan pitää esimerkiksi sitä, että asiakasta ei ole voitu luotettavasti tunnistaa. Kieltäytyminen voi perustua myös asiakkaan aikaisempaan tiliä tai tilinkäyttövälinettä koskevaan olennaiseen sopimusrikkomukseen. Kieltäytymiselle olisi pykälässä tarkoitettu painava peruste myös silloin, kun pankilla on syytä epäillä väärinkäytöksiä.
Painavaa perustetta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon myös asiakassuhteen kesto ja tilinkäyttövälineen ominaisuudet. Jos kysymyksessä on esimerkiksi uusi asiakas, jonka tilille maksettavista tuloista tai niiden säännöllisyydestä pankilla ei ole tietoa, pankilla ei olisi velvollisuutta ainakaan heti tilinavauksen yhteydessä myöntää sellaista tilinkäyttövälinettä, joka mahdollista tilinylityksen. Tällaisen tilinkäyttövälineen saisi evätä myös sillä perusteella, että asiakkaan tilille ohjautuu tuloja epäsäännöllisesti tai vain satunnaisesti.
Pykälän tavoitteena on edistää peruspankkipalveluiden saatavuutta. Tässä suhteessa merkitystä on myös palvelujen hinnoittelulla. Asiakkaalle pykälässä turvattua oikeutta peruspankkipalveluihin ei tule voida tehdä käytännössä merkityksettömäksi esimerkiksi kohtuuttomalla ja syrjivällä hinnoittelulla.
--
(Kiinnostikohan ketään?)
Urpo
Urpo- Viestien lukumäärä : 65
Join date : 14.08.2009
Ikä : 76
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
Minua kiinnosti. Tuo laki ei takaa, että kaikki saavat peruspankkipalvelut. Sitä on mahdotonta tulkita siten, että pankilla on velvollisuus antaa sellainen tili, jota ei voi ylittää.
Gyver- Viestien lukumäärä : 166
Join date : 18.08.2009
Paikkakunta : Tampere
Mitä pankit saa ihmiseltä urkkia?
Mutta mitä ja missä sanotaan jotain siitä, mitä pankit saavat ihmiseltä esimerkiksi tilinavauksen yhteydessä kysyä? tarpeettomia tietojahan ei saa tallentaa mihinkään henkilörekisteriin, mutta eihän työtodistusten tms. kysymisestä mitään jälkeä jää. Mitä kaikkea pankki saa kysyä ja mihin se perustuu?
Minua nyppii tuossa se, että mennään mielestäni liikaa ihmisen yksityisyyden puolelle ja kysytään asioita, jotka ei pankille kuulu. Luottokorttianomuksen yhteydessä kaiketi on tapana kysyä työtietoja, tosin siinäkin kaiketi voidan mennä liiallisuuksiin ja kysyä aiemmasta työpaikasta, jos nykyinen työ ei ole kestänyt "riittävän" kauaa. Miksi? Mutta pelkän tilinavauksen yhteydessä....ei mene kaaliin.
Miksi hemmetistä kaikkialla kysytään ja usein tallennetaankin ihmisestä niin mahdottoman paljon tarpeetonta tietoa?
Minua nyppii tuossa se, että mennään mielestäni liikaa ihmisen yksityisyyden puolelle ja kysytään asioita, jotka ei pankille kuulu. Luottokorttianomuksen yhteydessä kaiketi on tapana kysyä työtietoja, tosin siinäkin kaiketi voidan mennä liiallisuuksiin ja kysyä aiemmasta työpaikasta, jos nykyinen työ ei ole kestänyt "riittävän" kauaa. Miksi? Mutta pelkän tilinavauksen yhteydessä....ei mene kaaliin.
Miksi hemmetistä kaikkialla kysytään ja usein tallennetaankin ihmisestä niin mahdottoman paljon tarpeetonta tietoa?
Nomad- Viestien lukumäärä : 11
Join date : 22.08.2009
Vs: Oikeus pankkiasiointiin
Nomad kirjoitti:Mutta mitä ja missä sanotaan jotain siitä, mitä pankit saavat ihmiseltä esimerkiksi tilinavauksen yhteydessä kysyä? tarpeettomia tietojahan ei saa tallentaa mihinkään henkilörekisteriin, mutta eihän työtodistusten tms. kysymisestä mitään jälkeä jää. Mitä kaikkea pankki saa kysyä ja mihin se perustuu?
Minua nyppii tuossa se, että mennään mielestäni liikaa ihmisen yksityisyyden puolelle ja kysytään asioita, jotka ei pankille kuulu. Luottokorttianomuksen yhteydessä kaiketi on tapana kysyä työtietoja, tosin siinäkin kaiketi voidan mennä liiallisuuksiin ja kysyä aiemmasta työpaikasta, jos nykyinen työ ei ole kestänyt "riittävän" kauaa. Miksi? Mutta pelkän tilinavauksen yhteydessä....ei mene kaaliin.
Miksi hemmetistä kaikkialla kysytään ja usein tallennetaankin ihmisestä niin mahdottoman paljon tarpeetonta tietoa?
Aina saa kysyä, se on sitten eri asia että mihin on velvoitettu vastaamaan saadakseen jonkin tietyn palvelun. Kysyminen on aina sallittua.
Gyver- Viestien lukumäärä : 166
Join date : 18.08.2009
Paikkakunta : Tampere
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa