Tukari - varalla
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Dementia praecox eli nuoruusiän tylsistyminen

4 posters

Siirry alas

Dementia praecox eli nuoruusiän tylsistyminen Empty Dementia praecox eli nuoruusiän tylsistyminen

Viesti  Hermiitti Su Syys 13, 2009 8:44 pm

Dementia praecox on skitsofreniadiagnostiikan alku muttei suinkaan loppu. Itse kysyin psykoosissa Pitkäniemen psykologilta osaston käytävällä, että onko minulla se dementia praecox, johon psykologi vain nauroi ja totesi, ettei sulla sitä ainakaan ole! Toisin kumminkin kävi, sillä psykiatrini diagnosoi minulla paranoidisen skitsofrenian, jonka aikaisempi nimi on nuoruusiän tylsistyminen eli dementia praecox.

Aiemmin kirjoittamani mielipiteeni diagnostiikkaa sivuten:

Itse olen kärsinyt vuosikausia psykoottisista oireista, mutta kiitos lääkityksen oireet ovat nykyisin hyvin lieviä ehkä jopa suunnilleen jokaisen ihmisen elämään kuuluvia, sillä varsin monella voi olla tietääkseni epärealistisia kuvitelmia niin suurreellisia kuin masennuspohjaisiakin.

Jos on tilaisuus nyt kerrankin sanoa tämän hetken mielipiteeni psykoosisairauksista niin totean, että psykiatrian leimaavat diagnoosit ovat kyllä selkeesti ennemminkin rasite kuin saavutettu etu!

Itse esitän tässä kun on tilaisuus skitsofrenialle uutta diagnoosianimeä, joka olisi Suomeksi krooninen taipumus harhaisuuteen eli akuutissa vaiheessa ajatuksellinen harhaisuus, joka on mielestäni paljon kuvaavampi nimi kuin jo väistynyt mutta vanhempien henkilöiden viljelemä termi jakomielitauti.

Hermiitti

Viestien lukumäärä : 360

Takaisin alkuun Siirry alas

Dementia praecox eli nuoruusiän tylsistyminen Empty Vs: Dementia praecox eli nuoruusiän tylsistyminen

Viesti  Trisse Su Syys 13, 2009 8:45 pm

Oletko nyt töissä vai kuntoutustuella?
Trisse
Trisse

Viestien lukumäärä : 401

Dementia praecox eli nuoruusiän tylsistyminen Empty Vs: Dementia praecox eli nuoruusiän tylsistyminen

Viesti  Hermiitti Su Syys 13, 2009 8:49 pm

Trisse, lähinnä työskentelen netin keskustelupalstoilla. Olen nääs pätevöitynyt varhaiseläkeläiseksi. Sitten mulla on oma kirjaprojekti, joka on muuttunut harrastuksesta toistaiseksi palkattomaksi työksi.

Hermiitti

Viesti  Trisse Su Syys 13, 2009 8:51 pm

Siis saanut pysyvän eläkkeen? Mikä sen kirjan aihe on?
Trisse
Trisse

Viestien lukumäärä : 401

Viesti  Hermiitti Su Syys 13, 2009 8:54 pm

Trisse kirjoitti:Siis saanut pysyvän eläkkeen? Mikä sen kirjan aihe on?

Jep toistaiseksi voimassa oleva pieni mutta suhteellisen varma toimeentulo eläkkeen muodossa. Kirjan aihe on omaelämänkerrannallinen.

Hermiitti

Viesti  ve Ma Syys 14, 2009 12:48 am

Hermiitti kirjoitti:Itse esitän tässä kun on tilaisuus skitsofrenialle uutta diagnoosianimeä, joka olisi Suomeksi krooninen taipumus harhaisuuteen eli akuutissa vaiheessa ajatuksellinen harhaisuus, joka on mielestäni paljon kuvaavampi nimi kuin jo väistynyt mutta vanhempien henkilöiden viljelemä termi jakomielitauti.
Nimenmuutokset eivät aina johda leimaavuuden vähenemiseen kovin pitkiksi ajoiksi. Sitä lienee kokeiltukin. Mutta tietenkin voi koettaa vaihtaa. Ihan hyvältä kuullostaa.
ve
ve

Viestien lukumäärä : 20

Viesti  ve Ma Syys 14, 2009 12:53 am

Hermiitti kirjoitti:
Jos on tilaisuus nyt kerrankin sanoa tämän hetken mielipiteeni psykoosisairauksista niin totean, että psykiatrian leimaavat diagnoosit ovat kyllä selkeesti ennemminkin rasite kuin saavutettu etu!

Itse esitän tässä kun on tilaisuus skitsofrenialle uutta diagnoosianimeä, joka olisi Suomeksi krooninen taipumus harhaisuuteen eli akuutissa vaiheessa ajatuksellinen harhaisuus
Muuttaisiko asiaa ollenkaan, jos tuollaisia tiloja pidettäisiin erilaisuutena, eikä sairautena? Lienee kuitenkin eri asia sanoa, että jollain on taipumus hetkittäin (toistuvasti, mutta ei aina) olla harhainen, kuin että hänessä on krooninen sairaus, joka ei oireile aina.

Lääketieteellisessä ajattelussa ajatuksen "terveydestä" täytyy olla kaikkein tärkeimmän. Sillä terveyden katkosten takia kai potilaiden ajatellaan tulevan vastaanotolle? Normaali elämänmeno on jotenkin estynyt tai uhkaa estyä kipujen, vaurioiden tms. vuoksi, ja sen takia tullaan vastaanotolle. Jotenkin lääketiede tuntuu sitten tosi vahvasti "terveen" kategorian varassa lepäävältä toiminnalta. Se tunnistaa paljon variaatiota kategorian "sairaat" sisällä, mutta tunnistaako se sitä juuri ollenkaan kategorian "terveet" sisällä? Musta vaan tuntuu, että ei tunnusta. Eihän lääketiede juurikaan hoida terveitä.

Lääketieteellisestä ajattelusta liikkeelle lähdettäessä saattaa sitten olla vaikeaa ajatella, että henkilö, jolla on "krooninen taipumus harhaisuuteen eli akuutissa vaiheessa ajatuksellinen harhaisuus" on erilainen, ei sairas. Koska "terveen" sisällä ei nähdä variaatiota. "Normaalin" sisällä.

Terapiadiagnooseissa ei mun tietääkseni ole välttämätöntä olla tommosta terveysnormatiivisuutta. Jokaista, joka haluaa tai suostuu, voi yrittää hoitaa. Hoidon saaminen ei automaattisesti tarkoita siirtymistä sellaiseen kategoriaan kuin "sairaat."

Tai nää on mun mielikuvia.

Mun mielestä mielenterveysala ihan oikeesti kärsii siitä, että sen toiminnan mallit on ensisijaisesti peräisin lääketieteestä. Linkkiä lääketieteeseen on myös mun käsittääkseni viime vuosina pikemminkin voimistettu kuin heikennetty.

Jos oltaisiin lähdetty liikkeelle psykologian ja terapian ja vaikka biologiankin (kyllä!) suunnalta lääketieteen sijasta, olisi paljon helpompi ajatella, että on olemassa erilaisuutta joka ei ole sairautta, vaikka tarviikin hoitoa. (Koska kyllähän psykoosiin ilman muuta tarvii hoitoa, ehkä jopa ennaltaehkäisevää.) Ei oltaisi niin jumissa "normaalin" ja "terveen" kanssa. Esim. biologia ei ole. Vain lääketiede on. Näin ainakin minun ymmärtääkseni.
ve
ve

Viesti  Hermiitti Ma Syys 14, 2009 12:59 am

ve, leimaavuudesta - mitkä tekijät siihen vaikuttavat?

Mielestäni diagnoosin leimaavuuteen vaikuttaa ensisijaisesti media.

Toiseksi kansalaisten omat mielikuvat ja huhupuheet.

Kolmanneksi omat kokemukset.

Hermiitti

Viesti  ve Ma Syys 14, 2009 1:02 am

Joo, vaikea sanoa. Ihan hyviä vastauksia sulla. Voi olla noinkin. Mä vaan keksin vähän filosofoivampia. Cool Rolling Eyes

Viimeinen muokkaaja, ve pvm Ma Syys 14, 2009 1:05 am, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Koko)
ve
ve

Dementia praecox eli nuoruusiän tylsistyminen Empty B l e u l e r

Viesti  Pertti Luukkonen Ma Syys 14, 2009 1:05 am

-
B l e u l e r, Paul Eugen (1857 - 1939),

sveitsiläinen psykiatri, Burghöltzlin sairaalan johtaja 1898 - 1927. Nimesi nopeasti kehittyvän dementian (Morel 1852; Kraepelin dementia praecox 1899) skitsofreniaksi (myös käsitteen laajennus) kirjassaan Dementia Praecox, oder Gruppe der Schizophrenien (1911). Myös termit ambivalenssi ja syvyyspsykologia ovat häneltä.
-
Pertti Luukkonen
Pertti Luukkonen

Viestien lukumäärä : 326

http://granum.uta.fi/granum/index.php?kustantaja_id=241

Viesti  Hermiitti Ma Syys 14, 2009 1:06 am

ve kirjoitti:Joo, vaikea sanoa. Ihan hyviä vastauksia sulla. Voi olla noinkin. Mä vaan keksin vähän filosofoivampia. Rolling Eyes Cool

Jees, mutta ei pidä asettaa kyseenalaiseksi mielisairauksia sairauksien joukossa, sillä ne ovat sairauksia siinä missä somaattisetkin sairaudet.

Hermiitti

Viesti  ve Ma Syys 14, 2009 1:31 am

No ehkä toi on yks hyvä ratkaisu kanssa. Ehkä niitä ei muuten pidettäisi tosina ja todellisina. (Miksi ei pidettäisi?)

Ehkä erilaisia ajattelutapoja voidaan integroida keskenään. Tavallaan ehdotuksesi "krooninen taipumus harhaisuuteen eli akuutissa vaiheessa ajatuksellinen harhaisuus" edusti ehkä sitä.

Ehkä erilaisia ajattelutapoja on jo integroitu, ja mä oon ainoa, joka ei sitä ei ole huomannut.

Viimeinen muokkaaja, ve pvm Ma Syys 14, 2009 1:36 am, muokattu 2 kertaa (Raportin syy : Suuruudenhulluuksia poistettu. Sorry. Ja lisätty viimeinen virke.)
ve
ve

Viesti  Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa