Mielenterveyshäiriöt uskottua yleisempiä
+4
Gyver
Hermiitti
Pertti Luukkonen
Trisse
8 posters
Sivu 2 / 2
Sivu 2 / 2 • 1, 2
Vs: Mielenterveyshäiriöt uskottua yleisempiä
Pertti Luukkonen kirjoitti:-
Tällöin sairaudet lisääntyisivät aina vaan, kun hoitomahdollisuudet paranevat. Tällöin 2000 vuotta sitten monet sairaudet olisivat muka olleet ei-sairauksia, koska ei ollut hoitojakaan.
Toisaalta vaikkapa rakkauden tuskaa voidaan lievittää, vaikka kyseessä ei olekaan sairaus, luulen.
-
Tietysti pitäisi keksiä enemmän ehtoja sairaudelle ja niiden poikkeuksille, jotta saataisiin kattava määritelmä sairaudelle, mutta ensisijaisena ehtona esittämäni ehto menettelee? Pitää ottaa huomioon sekin, että sairauskäsite on suuresti muuttunut vuosisatojen ja -tuhansien aikana! Eli kyseessä olisi näinollen lähinnä tietoon mutta aikakauteenkin sidottu käsite!
Viimeinen muokkaaja, Hermiitti pvm Ma Syys 14, 2009 11:58 pm, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : tietoa!)
Hermiitti- Viestien lukumäärä : 360
Ei, ei, ei
Hermiitti kirjoitti:Pertti Luukkonen kirjoitti:-
Tällöin sairaudet lisääntyisivät aina vaan, kun hoitomahdollisuudet paranevat. Tällöin 2000 vuotta sitten monet sairaudet olisivat muka olleet ei-sairauksia, koska ei ollut hoitojakaan.
Toisaalta vaikkapa rakkauden tuskaa voidaan lievittää, vaikka kyseessä ei olekaan sairaus, luulen.
-
Tietysti pitäisi keksiä enemmän ehtoja sairaudelle ja niiden poikkeuksille, jotta saataisiin kattava määritelmä sairaudelle, mutta ensisijaisena ehtona esittämäni ehto menettelee? Pitää ottaa huomioon sekin, että sairauskäsite on suuresti muuttunut vuosisatojen ja -tuhansien aikana! Eli kyseessä olisi näinollen lähinnä tietoon mutta aikakauteenkin sidottu käsite!
Ei takuulla menettele. Miten sairauskäsite muka on muuttunut ainakaan siten, että se tekisi järkevämmäksi esittämäsi!
Sairauden määritelmää on etsittävä kudosmuutoksista riippumatta siitä, onko tuskaa yms. Esimerkiksi jos jollain on tuberkuloosi ilman mainittavia oireita, niin sairashan se on!
-
Terveyden katkosten takia kai potilaiden ajatellaan tulevan vastaanotolle? "Sairaus" olisi sitten yleisnimi asioille, joilla terveyden katkeamista selitetään. "Sairauksia" yhdistäisi se, että ne katkaisevat terveyttä.
"Terveyttä" määrittää kai osin yhteiskunnalliset olotkin. Ihmisiä tulee vastaanotolle eri aikoina eri syistä. Eri asiat vaivaavat eri aikoina. Eri asioita pidetään vaivaavina. Jossain määrin. Tai sitten olen ylifilosofinen.
Lääkäri etsii sairautta, kun tulee potilas. Sitä se tekee. Ei liene lääkäriä, joka pitäisi rakkauden tuskaa sairautena. Ainakaan tänä päivänä. Se voi johtaa muihin vaikeuksiin, joita voi pitää sairautena.
En tiedä kudosmuutoksista.
"Terveyttä" määrittää kai osin yhteiskunnalliset olotkin. Ihmisiä tulee vastaanotolle eri aikoina eri syistä. Eri asiat vaivaavat eri aikoina. Eri asioita pidetään vaivaavina. Jossain määrin. Tai sitten olen ylifilosofinen.
Lääkäri etsii sairautta, kun tulee potilas. Sitä se tekee. Ei liene lääkäriä, joka pitäisi rakkauden tuskaa sairautena. Ainakaan tänä päivänä. Se voi johtaa muihin vaikeuksiin, joita voi pitää sairautena.
En tiedä kudosmuutoksista.
ve- Viestien lukumäärä : 20
Pertti Luukkonen, minä viittasinkin lähinnä psykiatriaan!
Niin minäkin
Hermiitti kirjoitti:Pertti Luukkonen, minä viittasinkin lähinnä psykiatriaan!
Esimerkiksi rajatila ei ole sairaus.
-
Pertti Luukkonen kirjoitti:Hermiitti kirjoitti:Pertti Luukkonen, minä viittasinkin lähinnä psykiatriaan!
Esimerkiksi rajatila ei ole sairaus.
-
Pertti Luukkonen, no sairaalloinen eli poikkeava tila kaikkinensa ainakin akuutissa oireilussa!
Oletkos Hermiitti semmoiseen törmännyt?
Minä en tunne yhtään ihmistä, jolla olisi rajatila- tai edes persoonallisuushäiriö oikeasti diagnosoitu. Täällä netissä en ole juuri kenenkään diagnooseista perillä, sinä ja Mirri taidatte olla ainoita. Ja Eliö, nyt kun kertoi. En minä hänen käyttäytymistään esimerkiksi ole ollenkaan pannut merkille, että olisi ollut jotenkin sairaalloista ja hankalaa.
Mutta sinähän olet kai tuntenut täällä ihmiset kauemmin. Ehkäpä semmoinen akuutti häiriötilajaksokin on voinut esiintyä joskus.
Ei taida tästä maallikoiden diagnoosikeskustelusta tosiaan olla muuta seurausta kuin tuo toisten sairaaksi leimaaminen. Ehkä se helpottaa omaa oloa sitten? Luulisi, että mt-palstalla kaikki kokisivat olevansa suunnilleen kumminkin samassa veneessä, ja olisivat suvaitsevaisempia ja ennakkoluulottomampia.
Mutta sinähän olet kai tuntenut täällä ihmiset kauemmin. Ehkäpä semmoinen akuutti häiriötilajaksokin on voinut esiintyä joskus.
Ei taida tästä maallikoiden diagnoosikeskustelusta tosiaan olla muuta seurausta kuin tuo toisten sairaaksi leimaaminen. Ehkä se helpottaa omaa oloa sitten? Luulisi, että mt-palstalla kaikki kokisivat olevansa suunnilleen kumminkin samassa veneessä, ja olisivat suvaitsevaisempia ja ennakkoluulottomampia.
minätäällä- Viestien lukumäärä : 370
minätäällä, olen törmännyt erittäin impulsiivisiin henkilöihin siis ihan oikeassa elämässä tai live-elämässä tai reaalielämässä siis ei-nettielämässä!
Pertti Luukkonen, äläs ny ihan lekkeriksi vedä tasokasta keskustelua! Vai väitätkö ettei tietyt persoonallisuushäiriöt vaikuta impulsiivista käytöstä korostavasti etenkin humalatilassa?
Tottakai vaikuttavat
Hermiitti kirjoitti:Pertti Luukkonen, äläs ny ihan lekkeriksi vedä tasokasta keskustelua! Vai väitätkö ettei tietyt persoonallisuushäiriöt vaikuta impulsiivista käytöstä korostavasti etenkin humalatilassa?
Pertti Luukkonen, juu kuitti, mutta mielentilatutkimuksesta ei "saa" kyyditystä Niuvaan "pelkällä" persoonallisuushäiriöllä vai mitä?
Vielen danke! Und parken verboten! Vakuutaks mun saksa?
Hermit, minä olen hyvin vaikuttunut saksastasi! Olen haaveillut, että alkaisin saksaa tässsä lukemaan, kun en osaa, mutta jonkunverran ymmärrän sitä ruotsin pohjalta, niin sinun saksaasi ymmärrän hyvin, mutta se on vaikeampaa saksaa, kuin mitä osaisin itse tuottaa. Pitäisi kai nyt jo heti huomenna ruveta sitä opiskelemaan ja lakata haaveilemasta, tuskin se mistään vahingossa tarttuu se kielitaito, vaikka se oliskin helpointa.
possu- Viestien lukumäärä : 430
possu, juu sulla on pieni etulyöntiasema kieliopinnoissa tälläseen perusjunttisuomalaiseen nähden ilmeisesti perhetaustastasi johtuen.
Sivu 2 / 2 • 1, 2
Sivu 2 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa