Tukari - varalla
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Tekstin koko

+4
hanna74
helu
eBeta
Pertti Luukkonen
8 posters

Siirry alas

Tekstin koko Empty Tekstin koko

Viesti  Pertti Luukkonen Ti Syys 08, 2009 5:31 pm

-
Kannattaisiko ottaa "standardiksi" normaali?

-
Pertti Luukkonen
Pertti Luukkonen

Viestien lukumäärä : 326

http://granum.uta.fi/granum/index.php?kustantaja_id=241

Takaisin alkuun Siirry alas

Tekstin koko Empty Vs: Tekstin koko

Viesti  eBeta Ti Syys 08, 2009 5:35 pm

Kannatetaan.
eBeta
eBeta

Viestien lukumäärä : 41

Viesti  helu Ti Syys 08, 2009 5:38 pm

Juu KANNATETAAN!!!

Eli kun k-lib on täällä seuraavaksi (siis kirjautuneena palstalle, että mun koneella) LUPAAN pyhästi ainakin yrittää tehdä asialle jotain. Mä en ees tajua miten soon saanut tuon tekstin näkymään noin pienenä Shocked

helu

Viestien lukumäärä : 182

Tekstin koko Empty vastaus

Viesti  hanna74 Ti Syys 08, 2009 5:39 pm

Ei mitään standardeja, tääl kun on mahdollista leikkiä tekstin koolla tai kirjoittaa painavaakin sanaa erikokoisella tekstillä.

Antaa kaikkien kukkien kukkia!

flower
hanna74
hanna74

Viestien lukumäärä : 280

Viesti  helu Ti Syys 08, 2009 5:43 pm

hanna74 kirjoitti:Ei mitään standardeja, tääl kun on mahdollista leikkiä tekstin koolla tai kirjoittaa painavaakin sanaa erikokoisella tekstillä.

Tekstin kokoa voi itse muuttaa, jos haluaa.

Mut suurinosa ei muuttele itse tekstinkokoa mitenkään. Ja palstan tän hetkinen perus tekstinkoko on liian pieni helpolle lukemiselle.

helu

Viestien lukumäärä : 182

Viesti  possu Ti Syys 08, 2009 5:44 pm

Minusta tuo pieni teksti on hyvänkokoista, saa pieneen tilaan paljon tekstiä ja helpottaa lukemista se.

Jos pieni teksti häiritsee, ainakin Firefoxissa saa tekstin suuremmaksi, kun laittaa kohdistimen tekstin sekaan ja painaa Ctrl+Plussaa. Sitten sen saa takaisin pieneksi Ctrl+Miinuksella. Kätevää.
possu
possu

Viestien lukumäärä : 430

Viesti  eBeta Ti Syys 08, 2009 5:53 pm

Possu, kiitos vinkistä! Tekstin koko A115
eBeta
eBeta

Viestien lukumäärä : 41

Tekstin koko Empty Perustekstikoko

Viesti  Pertti Luukkonen Ti Syys 08, 2009 7:27 pm

-
Perustekstikoon tulisi olla normaali. Sitä voi sitten itse kukin selaimissaan ja koneissaan muuttaa mieleisekseen.

Kohteliaisuuden vuoksi:
Muuta teksti esikastelussa normaaliksi! Sitten lähetä!
.
Pertti Luukkonen
Pertti Luukkonen

Viesti  possu Ti Syys 08, 2009 7:49 pm

Minusta tuo Pertin viimeisen viestin "perusteksitkoko" jos se nyt sitä oli, on ihan liian isoa, lisäksi lihavoitua tekstiä on noin isona vielä vaikeampi lukea, vaikka on kyllä muutenkin epäselkeää se lihavointi.

Suurimmalla osalla keskustelupalstoja, mitä minä käytän, on teksti melko tasasuuruista tämän tekstin kanssa mitä minä ilman mitään lisäsäätöjä kirjoitan ja tästä saa mielestäni erittäin hyvin selvän.

Toki, jos teksti suurennetaan Pertin toiveiden mukaan, pienennän tekstin selaimestani sopivammaksi palstaa käyttäessäni, vaikken yksittäisten tekstien kohdalla viitsikään.

Viimeinen muokkaaja, possu pvm Ti Syys 08, 2009 7:50 pm, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : räkää pois taas ja lisäystä)
possu
possu

Viesti  Gyver Ti Syys 08, 2009 8:44 pm

helu kirjoitti:Ja palstan tän hetkinen perus tekstinkoko on liian pieni helpolle lukemiselle.
Olen samaa mieltä.

Tämä on kokoa 10. (Tämänhetkinen peruskoko)

Tämä on kokoa 11.

Tämä on kokoa 12.

Tämä on kokoa 13.

Tämä on kokoa 14.

Mielestäni 11 tai 12 olisi hyvä.

helu kirjoitti:Eli kun k-lib on täällä seuraavaksi (siis kirjautuneena palstalle, että mun koneella) LUPAAN pyhästi ainakin yrittää tehdä asialle jotain. Mä en ees tajua miten soon saanut tuon tekstin näkymään noin pienenä Shocked
Hyvä Helu, hoida homma.

Gyver

Viestien lukumäärä : 166

Viesti  possu Ti Syys 08, 2009 9:55 pm

Noh, jos sitä nyt täytyy suurentaa, niin toivottavasti ei tuota 11 suurempaa kuitenkaan.

Kun on erittäin rasittava lukea vähänkään pidempää tekstiä, kun sitä on vaan muutama sana per rivi, kuten usein "nettitekstissä" on. Ihmetyttää minua sekin, että esim. lehtien nettijutuissa ei lue mitään, kun ajatellaan, että yli viiden lauseen juttua ei jaksa netistä lukea.

Tosin esim. oikeasti kirjaa ei jaksakaan netistä lukea, vaikka tekstikoko olisi mikä vaan, ellei sitä tulosta ensin.
possu
possu

Viesti  Mirri Ke Syys 09, 2009 2:38 am

Nämä jutut taitavat olla selaimista kiinni. Vaihdoin hetki sitten Operani viimeiseen versioon, ja nyt kirjoittaminen on mahdollisimman hankalaa. Präntti on komeaa, mutta kappalejako toimii, tai sitten ei. Eikä tämä komeankokoinen präntti näy tulosteessa. Hymiötkään eivät ole tämän selaimen kanssa käytössä.
Mistä kohdasta te muut löydätte paikan, josta pääsisi säätämään kirjoituksensa kokoa niin, että se näkyisi lukijoillekin tarkoitetun kokoisena? Tässä Operan systeemissä en löydä mitään kohtaa, josta pääsisi vaikuttamaan kirjainten kokoon.Operan uusimmassa versiossa tuli riesakseni se, että tässä on (ainakin tämän sivuston kohdalla) olevinaan jokin automaattinen oma kappalejako- ja rivivälisysteemi - joka kuitenkaan ei toimi kuten pitäisi. Pitää asetella kappaleet moneen kertaan, ja sittenkin teksti menee esikatselussa samaan läjään - moneen kertaan... Lisäksi tässä ilmestyy tekstiä naputeltaessa sanojen alle jokin älytön punainen viiva, jonka merkitys ei ole valjennut; enhän minä nyt missään wordissa kirjoita... Onneksi se viiva sentään häipyy, eikä näy esikatselussakaan.
Mutta siis: taitavat olla nämä jutut selaimista kiinni. Vai miten? Jotakin kivoja hymiöitä laittaisin, mutteivät ne toimi ainakaan minun Opera 10 - versiossani. Edellisessä Operassa toimivat, eikä kirjoittaminenkaan ollut näin vaikeaa...Jopa fontti on tässä erilainen, sellainen perinteinen lehtien ja kirjojen painofontti. Mutta hienon kokoinen fontti tämä on... En vain tiedä miten se välittyisi lukijoille edes lähellekään tämän kokoisena kuin se on minulla. Jo esikatselu panee uusiksi niin fontin kuin rivivälin ja kappalejaonkin. Hyvä ettei sentään sisältö muutu...
Tämä viesti on hyvä esimerkki siitä, etteivät kappalejaot synny ainakaan Opera 10:llä. Teksti menee yhteen pötköön ja sillä siisti. Pienetkin välit lopputuloksessa vaativat monta yritystä ja monta enterin painallusta.
Mirri
Mirri

Viestien lukumäärä : 311

Tekstin koko Empty Esikastelussa?

Viesti  Pertti Luukkonen Ke Syys 09, 2009 2:49 am

-
Esikastelussa voi muuttaa fontin kokoa ynnä muutenkin muotoilla ja leikitellä.
-
Pertti Luukkonen
Pertti Luukkonen

Viesti  Hermiitti Ke Syys 09, 2009 2:58 am

Esikastelussa lienee esikatselmus?

Hermiitti

Viestien lukumäärä : 360

Viesti  Mirri Ke Syys 09, 2009 3:07 am

Onnistuuko tuo kaikissa selaimissa? Minä kun yritin väittää, ettei minun uudessa Opera 10:ssä onnistu. Lihavoinnit, kursivoinnit, alleviivaukset, sun muut toimivat, mutta hymiöitä en saa, enkä kappalejakoakaan mitenkään vaivattomasti. Enkä ainakaan osaa muuttaa fontin kokoa.Neuvosiko joku miten fontin koon saa muutettua lukiajaystävällisemmäksi? Taatusti kokeilisin, jos vain tietäisin miten suurentaisin.  
Mirri
Mirri

Viesti  Mirri Ke Syys 09, 2009 3:28 am

Siirryin Mozillaan... Tässä selaimessa ilmiselvästi on eroja Operaan verrattuna. Kuten fontin koko

Värejäkin pääsee käyttämään - koon määrittelyn lisäksi...

Näyttää kappalejakokin toimivan kirjoittajan - ei selaimen - tahdon mukaan.

Kivaa! Ja hymiötkin pelaavat. Very Happy

Mozilla on muuten kirjoitettu normaalilla fontilla. Aivan kuten 'normaali' edellisessä lauseessa. Siitä päätellen täällä fontin oletuskoko on 'normaalia' pienempi.

Viimeinen muokkaaja, Mirri pvm Ke Syys 09, 2009 3:31 am, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Poistin jonkin ylimääräisen merkinnän hymiön vierestä...)
Mirri
Mirri

Viesti  Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa