Tukari - varalla
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

En imetä poikaani

+8
hullukana
Varjolilja
eBeta
possu
helu
awa
Ziina
HeppuHej
12 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

En imetä poikaani Empty En imetä poikaani

Viesti  HeppuHej Pe Syys 11, 2009 12:50 am

"Marika Fingerroos on pitäytynyt päätöksessään, että ei imetä reilun kuukauden vanhaa Tito-poikaansa. Asiasta kertoo 7 päivää -lehti."

http://www.iltalehti.fi/viihde/2009091010225197_vi.shtml
HeppuHej
HeppuHej

Viestien lukumäärä : 143
Join date : 01.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  Ziina Pe Syys 11, 2009 1:37 am

ettei vaan rynttäät kärsisi.....
Ziina
Ziina

Viestien lukumäärä : 96
Join date : 14.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  HeppuHej Pe Syys 11, 2009 2:51 am

Surullinen uutinen. Sad
HeppuHej
HeppuHej

Viestien lukumäärä : 143
Join date : 01.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  awa Pe Syys 11, 2009 6:38 am

mutta kuiteskin hänen oma päätöksensä
awa
awa

Viestien lukumäärä : 99
Join date : 19.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  HeppuHej Pe Syys 11, 2009 12:42 pm

Onko vauvalla oikeus tissimaitoon?
HeppuHej
HeppuHej

Viestien lukumäärä : 143
Join date : 01.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  helu Pe Syys 11, 2009 12:52 pm

"Hän kertoo varmistaneensa sairaalassa vauvan vastustuskyvyn kehittymisestä ja siellä hänelle sanottiin, ettei imettäminen ole sen kannalta ratkaisevaa."

No ei ihmekkään! Jos sairaalassa jo jaetaan VIELÄKIN tuollaisia neuvoja. Tosin toi ois ollut päätös eikä mikään tietyissä sairaaloissa. Noilla on ollut tapana tuhota mahdollisuuskin imetykseen tunkemalla pulloa ja tuttia heti!

No ei imetys pelkästään äitiä tee. Mut vois noi jakaa niinku ihan tutkimustuloksiin perustuvaa tietoa (mä en nyt tarkoita sitä nolla tutkimusta älykkyydestä)

helu

Viestien lukumäärä : 182
Join date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  possu Pe Syys 11, 2009 1:00 pm

Juu, no mutta on siinä sekin, että maidon nousu rintoihin ja imettämisen alku todella sattuu, eikä asiaa varmaan helpota rintaimplantit. Itse olen kuullut monesta ihan implantittomasta, joka ei imetä sen kovan kivun takia.

Mutta ei se imettäminen mikään autuaaksitekevä olekaan, ihan tulee terveitä vauvoja ilmankin nykyään, täällä missä on puhdas vesi ja hyviä maidonvastikkeita.
possu
possu

Viestien lukumäärä : 430
Join date : 09.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  awa Pe Syys 11, 2009 1:06 pm

kun tyttäreni oli pieni ja imetin,oikeeseen rintaan tuli kova rintatulhdus jonka seurauksena maidon tulo loppui.lopetin sitten toisenkin rinnan antamisen.siltikin lapsi kasvanut hyvin ja on oikea pikkuprinsessa queen
awa
awa

Viestien lukumäärä : 99
Join date : 19.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  Ziina Pe Syys 11, 2009 1:19 pm

Imettäminen on ratkaisevan tärkeä allergoiden ehkäisyssä.
Ziina
Ziina

Viestien lukumäärä : 96
Join date : 14.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  eBeta Pe Syys 11, 2009 1:28 pm

Lapseni imi noin 1,5 kuukautta. Sitten alkoi hylkiä rintaa, unenpöpperössä saattoi imeä vähän. Nyt aikuisena ei juo maitoa, en tosin minäkään...Kummalakaan ei ole laktoosi-intoleranssia, jotta täytyy olla vain inho maitoon.

Imetyksestä on muutenkin tehty ihme autuus.
eBeta
eBeta

Viestien lukumäärä : 41
Join date : 11.08.2009
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  HeppuHej Pe Syys 11, 2009 1:38 pm

Ymmärrettävää on, jos maitoa ei tule tai tulee tulehdus tms. mutta kosmeettisista syistä en moista ymmärrä.
HeppuHej
HeppuHej

Viestien lukumäärä : 143
Join date : 01.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  helu Pe Syys 11, 2009 2:12 pm

eBeta kirjoitti:
Imetyksestä on muutenkin tehty ihme autuus.

Suurin syy miksi niin moni imetys loppuu liian aikasin...

Ei imetys ole autuasta, ekat kuukaudet soon kipeää, sottasta, aikaa vievää harjoittelua... Ja tuon jälkeen tulee tiheänimunkaudet/rintaraivarit/hampaat yms. Puhumattakaan näistä pienistä ongelmista kun sammas, suihkutissit, rintatukokset, tulehdukset, rinnanpään haavaumat...

Ei, ei se autuaaksi tee. MUTTA ei toi poista faktaa et ihmisvauvan parasta ravintoa on rintamaito. Korvike on korviketta, hemmetin hyvä vaihtoetho, kun ei syystä tai toisesta voi imettää

helu

Viestien lukumäärä : 182
Join date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Imetyksen autuus

Viesti  Varjolilja Pe Syys 11, 2009 6:38 pm

Ei imetys sinänsä ole autuaaksitekevää. Mutta se on luonnon antama mahdollisuus kehittää turvallinen kiintymyssuhde äidin ja lapsen välille. Yleensähän sanotaan, että kiintymyssuhteet "periytyvät". Tuon "perinnöllisyyden lain" mukaan lastemme ja minun välillä olevan suhteen olisi pitänyt kehittyä disorganisoiduksi, turvattomaksi. Mutta kävinkin toisin, kun uhkaajani uhkasivat myös lasta, eivät vain minua. Sen vuoksi pidin kiinni lapsestani (ja heistä jokaisesta vuorollaan ja muutenkin). Minun piti suojella lasta heiltä ja siinä oli luonteva menetelmä imetys. He eivät voineet riistää lasta minulta, kun minulla oli rinta, jota ei ollut sillä hetkellä kenelläkään toisella.

Imetys tosiaan on helppo keino luoda turvallinen suhde äidin ja lapsen välille, mutta äidin pitää suostua siihen, suostua lapsen tarvitsevuuteen. Aina voi tarjota rintaa, siitä ei ole mitään vahinkoa. Mutta se edellyttää, että äiti on valmis sitoutumaan lapseen täysin, päästämään hänet lähelleen aina, kun hän vain tahtoo. Rinnalla on helppo hoitaa lasta kokonaisvaltaisesti, ei ainoastaan ruokkia, vaan myös säädellä pienen lapsen tunnetiloja, ladata lapsen "akut". Minulla ei ole ollut muita keinoja säädellä lapsen tunteita, kun en ole osannut säädellä omianikaan, vaan olen eristänyt ne jonnekin täysin sietämättöminä. Ihmeekseni lapsistani ei olekaan tullut kaltaisiani tunnevammaisia ja dissosiaatioon vajoavia, vaan tavallisia, iloisia ja itkeviäkin lapsia, joiden tunteet ovat luvallisia ja sallittuja.

Olen varmaan kokenut kaikki imetyksen vaikeudet, rikkoutuneet ja märkivät rinnanpäät, lukuisat rintatulehdukset, liiallisen vuolauden ja maidon suihkuamisen, tilapäisen niukkuuden, hampaiden puhkeamisen, maidon luovutuksen äidinmaitokeskukseen, lypsämisen ja lypsyvälineiden keittämisen, alkuviikkojen sietämättömän kivun, jolloin rinnanpään suuhunotto ja oikean kivuttoman imetysotteen löytyminen on tuottanut hyvin suurta kipua, suunnatonta kipua tosiaan, kun niin että tuntui kuin tukka nousisi pystyyn, tiheän imetyksen kaudet, lukemattomat yöheräilyt ja lohdutukset sekä vuosien yhtäjaksoisen jatkuvan saatavillaolon. Mutta kaikki tuo on kannattanut sen vuoksi, että se on auttanut lapsiani tulemaan onnelliseksi ja tasapainoikseksi, omat kiinostuksen kohteensa ja taipumuksensa löytäviksi, elämästään iloitseviksi ja nauttiviksi ihmisiksi, ei tällaisiksi kuin itse olen, särkyneiksi ja ties miksi, joita en tässä viitsi luetella.

Jos imetyksessä olisi kysymys vain ravinnosta, olisi minulle lähes yhdentekevää, söisikö lapsi korviketta vai äidnmaitoa. Molemmilla hän kasvaa ja kehittyy turvallisesti. Mutta tunnepuoli on minulle huimasti tärkeämpi kuin pelkkä ravinto, joka on suunnilleen kuin matematiikkaa.

Varjolilja

Viestien lukumäärä : 7
Join date : 07.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  possu Pe Syys 11, 2009 6:40 pm

Ziina, ei se varmaan ihan ratkaisevan tärkeä ole, itseäni ei ole imetetty, enkä ole allerginen millekään, mutta tunnen monta useita vuosia imetettyä lasta, jotka ovat allergisia vähän kaikelle.
possu
possu

Viestien lukumäärä : 430
Join date : 09.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  hullukana Pe Syys 11, 2009 6:42 pm

Minä lopetin 5kk kohdalla oman mielenterveyteni vuoksi. Minun oli saatava unirytmistä kiinni, aloitin lääkityksen uudestaan ja en halunnut enää tissinäytöstä jokaisella neuvolakerralla. Minulla oli imetysfanaattinen neuvolatäti, jolle piti jokaisella käynnillä osoittaa, että osaa imettää. En todellakaan halunnut enää esitellä tissejäni, joten lopetin.

Imetys sattuu kamalasti varsinkin alussa. Kohtu supistelee ja palautuu joka imetyskerralla alkuperäiseen kokoon. Lisäksi meille tuli sammasta ja tissit oli kuin liekissä. Imettäminen myös erittää jotain oksitosiinia (supistuttaa kohtua), joka väsyttää kamalasti. Nukahdin aina imettäessäni poikaa.

Wiki:
"Oksitosiini (kreik. oksys = nopea, tokos = synnytys) on yhdeksästä aminohappomolekyylistä muodostunut hormoni, joka syntetisoituu väliaivojen tumakkeissa, mutta vapautuu verenkiertoon aivolisäkkeen takalohkosta äidin synnyttäessä. Se saa kohdun lihakset supistelemaan ja sikiön liikkeelle. Imettävällä äidillä oksitosiinin tehtävänä on saada maito poistumaan rinnoista supistamalla maitorauhasia ympäröiviä pieniä lihaksia. Oksitosiinia erittyy myös mm. seksuaalisen mielihyvän yhteydessä. Oksitosiinilla on todettu olevan pelkoa ja ahdistusta lieventävä vaikutus, minkä vuoksi sitä tutkitaan potentiaalisena lääkkeenä sosiaalisten tilanteiden pelkoon."
hullukana
hullukana

Viestien lukumäärä : 34
Join date : 18.08.2009
Paikkakunta : Helsinki

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  helu Pe Syys 11, 2009 6:56 pm

possu kirjoitti:Ziina, ei se varmaan ihan ratkaisevan tärkeä ole, itseäni ei ole imetetty, enkä ole allerginen millekään, mutta tunnen monta useita vuosia imetettyä lasta, jotka ovat allergisia vähän kaikelle.


Tuossa allergian-ehkäsy tutkimuksessa vaan on kyse tuhansista lapsista eri maanosissa ja maissa. Ote on täysin eri kuin mitä kukaan voi saada lapsista elämänsä aikana. Ei pelkkä imetys suojaa allergioilta kokonaan, mut tukimusten mukaan ehkäisee niitä tai lieventää. Ton tutkimuksen otantaan "mä tunnen sellasia ja sellasia" lause on ihan oikeesti täysin mitätön.

helu

Viestien lukumäärä : 182
Join date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  possu Pe Syys 11, 2009 7:08 pm

Yhtä paikkaansapitämätön on väite, että imetys olisi "ratkaisevan tärkeä" allergioissa, sillä sehän merkitsisi, että vain imetetyt lapst kehittävät allergioita ja että imetys estäisi allergioiden syntyä. Näinhän ei ole, kuten itsekin tuossa toteat.


Viimeinen muokkaaja, possu pvm Pe Syys 11, 2009 7:09 pm, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : lisäystä vaan)
possu
possu

Viestien lukumäärä : 430
Join date : 09.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  helu Pe Syys 11, 2009 7:22 pm

Ei, ei se olekkaan ratkaisevan tärkeää.. paitsi niiden kohdalla joilla se imetys on oikeesti ehkässyt allergian. Oma tyttäreni kuuluu näihin, omien havaintojeni mukaan. Joten mä olen puoleellinen.

En toki väitä et jokaisen allergisen kohdalla se imetys toimisi suojaavana tekijänä, siihen vaikuttaa moni muukin asia. Mun tyttären kohdalla varmasti pitkällä täysimetyksellä oli osuutta asiaan, mun kohdalla ei, mä vietin lapsuuteni erilaisten allergioiden parissa, imetyksestä huolimatta

helu

Viestien lukumäärä : 182
Join date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  Ziina La Syys 12, 2009 12:58 am

Possu: jooh jooh.-
Allergiat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Jos ei imetä, niin lapselta viedään se ainutkin suoja. En imetä poikaani Icon_arrow
Ziina
Ziina

Viestien lukumäärä : 96
Join date : 14.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  helu La Syys 12, 2009 1:09 am

Ziina kirjoitti:Possu: jooh jooh.-
Allergiat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Jos ei imetä, niin lapselta viedään se ainutkin suoja. En imetä poikaani Icon_arrow

Tuollainen ei auta. Ei millään, imetyksen hyötyjä ei kai kukaan enään kiistäkkään. (paitsi sen nolla tutkimuksen älykkyydestä...)

Painostus ei toimi, TIETO toimii. Vertaistuki toimii. Ja se pieni helpottava tieto takaraivossa et korvikkeita on olemassa helpottaa myös imetystä.

helu

Viestien lukumäärä : 182
Join date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  hullukana La Syys 12, 2009 8:38 am

Ainakaan Kätilöopiston, Lasten klinikan ja Mehiläisen lasten lääkäreiden (Mehiläisen lääkäri oli allergialääkäri) mukaan imetys ei tee kenestäkään allergitonta. Taipumus allergiaan PERITÄÄN. Esimerkiksi meillä suvussa on yhteinen allergeeni joka ilmenee minulla helpommin astmaoireina ja veljelläni atooppisena ihottumana. Tätä geeneissä olevaa allergeeniä ei voi poistaa, ohittaa tai mitenkään eliminoida imetyksellä. Ratkaiseva merkitys on lapsen ympäristöllä siis sillä ollaanko ylihygieenisiä vai eletäänkö paskan keskellä. Ensimmäiset atooppisen ihon oireet omalle lapselleni tuli jo 2kk iässä ja hän oli silloin vielä imetyksellä.

Meillä on kissa ja koira. Lapsen iho on nyt lähes 3 vuotiaana edelleen erittäin hyvässä kunnossa ja moni mainitseekin, että tässä ratkaiseva tekijä on ollut jatkuva altistaminen allergisoiville asioille sekä ylirasvauksen ja ylihygieenian välttäminen.
hullukana
hullukana

Viestien lukumäärä : 34
Join date : 18.08.2009
Paikkakunta : Helsinki

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  helu La Syys 12, 2009 1:08 pm

hullukana kirjoitti:
ja moni mainitseekin, että tässä ratkaiseva tekijä on ollut jatkuva altistaminen allergisoiville asioille sekä ylirasvauksen ja ylihygieenian välttäminen.

Tuohon se imetyksen ehkäsevä ja lieventävä vaikutus perustuukin, isolta osaltaan. Vauva saa äidinmaidossa pieniä määriä allergisoivia asioita.

Tosin äidinmaidosta löydetään aivan kokoajan uusia ulottuvuuksia eli voi olla monta muutakin syytä miksi imeys ehkäisee tai lieventää allergiaa

helu

Viestien lukumäärä : 182
Join date : 03.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  Biancaliina La Syys 12, 2009 4:45 pm

Itse en usko noihin lehtijuttuihin kovinkaan paljon.

Marika itse tietää imettääkö vaiko ei ja syynsä siihen.
Minulle ei ainakaan selvinnyt syytä miksei imetä; eihän se liity välttämättä silikoneihin mitenkään.

Ja mistäs sitäkään tietää vaikka imettäisi.
Eipä olisi ensimmäinen kerta kun lehdet jauhaa täyttä peetä ja antaa oletuksia mitkä ei pidä paikkaansa.
Biancaliina
Biancaliina

Viestien lukumäärä : 70
Join date : 17.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  ihmis La Syys 12, 2009 5:04 pm

Allergiat on kyllä ihme juttui...
minulla ja miehelläni on/oli montakin allergiaa; koiraa, kissaa, siitepölyjä, hevosta, höyheniä, nikkeliä, jne.
En imettänyt kumpaakaan poikaani, eikä kummallakaan ole mitään allergioita ja ovat jo aikuisia. Toisella oli kyllä atooppista ihottumaa ala-asteikäisenä. Ja hygieniasta ei voi puhuakkaan, pojat kasvoivat koiralauman keskellä. Hyvä, ku yleensä oppivat puhumaan, hauhau.
ihmis
ihmis

Viestien lukumäärä : 134
Join date : 22.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  keiju La Syys 12, 2009 5:48 pm

Minua ja veljeäni on imetetty. Minulla astma ja atooppinen iho. Veljelläni monia allergioita. Itse imetin poikaani kaksi viikkoa. Hänellä ei ole minkään sortin allergioita ja lapsena hän ei sairastellut lainkaan. Kaikki korvatulehduskierteet sun muut on minulle äitinä ihan tuntematonta aluetta. Itse kyllä kärsin pahoista korvatulehduksista lapsena.Se siitä oletuksesta,että imetys kaikelta suojaisi.
keiju
keiju

Viestien lukumäärä : 6
Join date : 31.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

En imetä poikaani Empty Vs: En imetä poikaani

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa